32 meter lange modulvogntog testes mellem Borås og Göteborg

Svensk forsøg sætter den første lastbil med ekstra langt modulvogntog på hovedvejen mellem Borås og Göteborg og tester effektiviseringen og sikkerheden på strækningen.

I Autofreight-projektet skal en lastbil køre med to containere på i alt 32 meter mellem Borås og Götebrog. Foto: Borås Stad/Maria Fallbäck..

21.01.2020

SCM.dk

Borås kommune har sat gang i en test af ekstra lange modulvogntoge på hovedvejen med Viared Logistikpark i Borås og Göteborgs havn. De nye modulvogntog vil have en længde på 32 meter og kaldes High Capacity Transport (HTC). Længden gør det muligt at transportere to 40-fods containere per lastbil i stedet for én.

Læs også: Stigende antal modulvogntog krydser Øresundsbroen

Med forsøget, som er en del af projektet Autofreight under den svenske trafikstyrelse, skaber man samtidig et trafiksystem, der ved at øge modulvogntogenes kapacitet, skal reducere antallet af lastbilerne på vejene, hvilket resulterer i mindre trængsel på vejene og betydelige miljøbesparelser.

Borås kommune har igangsat og ledet udviklingen af forsøget og trafiksystemet i samarbejde med Ellos Group, Kerry Logistics, Volvo Trucks, GDL Transport og Fristads och Speed Group i Viareds logistikpark, der længe har været et af Nordens handelsknudepunkter, og som distribuerer mere ned halvdelen af Sveriges onlinehandel.

”For os er det vigtigt at arbejde sammen med forskellige aktører for at udvikle så sikre og effektive transportløsninger som muligt. I dette tilfælde er Borås vældig interessant som test baseret på kommunens store importmængder og viden om udvikling af logistik- og trafiksystemer”, siger Lena Larsson, der er ansvarlig projektleder for Autofreight hos Volvo Trucks.

To til tre gange om dagen vil lastbilen hente containere fra en terminal i Göteborgs havn og transportere dem til Borås.

Læs også: Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

Gennem manuel indsamling af data fra vognmændenes rejserapportering og automatisering, kan der opnås et indblik i trafikken på strækningen, hvilket skal bruges til videre forskning og udvikling af pilotprojektet.

Forsøget kommer til at vare til februar 2024 og finansieres af Fordonsstrategiske Forskning och Innovation (FFI), som er et samarbejde mellem den svenske stat, bilindustrien og andre parter.

- HCL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle