65 procent færre restordrer hos Abena

Når håndsæben eller toiletpapiret var i restordre, oplevede danske ABENA ofte, at kunden valgte en anden leverandør. For hvilket hospital eller plejehjem har lyst til at stå uden toiletpapir?

ABENA oplevede for få år siden en uheldig bivirkning af deres succes: Alt for mange ordrelinjer, kombineret med begrænset lagerplads, førte til restordrer og utilfredse kunder. Med ABC Analyzer(nu Inact Now) fik ABENA identificeret de vigtigste varenumre, "AA-varerne", ud fra antal salgslinjer og kostværdi. Disse AA-varer blev øremærket i alle systemer, så indkøbere, logistik og varemodtagelse gav dem højeste prioritet.

80/20-reglen fik baghjul af ABENA. Øget fokus på blot 6 % af varenumrene medførte et imponerende fald i restordrer. "Sælgerne kunne mærke effekten med det samme, og de 50 medarbejdere i kundeservice kan nu bruge deres tid på nysalg, vejledning og andre værdiskabende aktiviteter frem for at håndtere restordrer," fortæller Jane L. Asmussen.

Sig farvel til Excel. ABENA havde prøvet at udvikle værktøjer i Excel for at få overblik over den store vareportefølje, men sparede meget udviklingstid ved at bruge ABC Analyzer (nu Inact Now). "Der fulgte en masse funktionalitet med f.eks. dataslicers og KPI tavler, som vi bruger dagligt og ikke vil være foruden. Det giver nogle unikke måder at analysere varerne på," siger Jane L. Asmussen.

Læs hele artiklen her 

Mere fra...

18.12.2025Inact ApS

Sponseret

Kender du forskellen på IMS, WMS, ERP, BI og Inact?

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

18.09.2025Inact ApS

Sponseret

Inact indgår samarbejde med P. Christensen for at styrke eftermarkedet