65 procent færre restordrer hos Abena
Når håndsæben eller toiletpapiret var i restordre, oplevede danske ABENA ofte, at kunden valgte en anden leverandør. For hvilket hospital eller plejehjem har lyst til at stå uden toiletpapir?
ABENA oplevede for få år siden en uheldig bivirkning af deres succes: Alt for mange ordrelinjer, kombineret med begrænset lagerplads, førte til restordrer og utilfredse kunder.Med ABC Analyzer fik ABENA identificeret de vigtigste varenumre, "AA-varerne", ud fra antal salgslinjer og kostværdi. Disse AA-varer blev øremærket i alle systemer, så indkøbere, logistik og varemodtagelse gav dem højeste prioritet.
80/20-reglen fik baghjul af ABENA. Øget fokus på blot 6 % af varenumrene medførte et imponerende fald i restordrer. "Sælgerne kunne mærke effekten med det samme, og de 50 medarbejdere i kundeservice kan nu bruge deres tid på nysalg, vejledning og andre værdiskabende aktiviteter frem for at håndtere restordrer," fortæller Jane L. Asmussen, se vidoen på YouTube.
Sig farvel til Excel. ABENA havde prøvet at udvikle værktøjer i Excel for at få overblik over den store vareportefølje, men sparede meget udviklingstid ved at bruge ABC Analyzer. "Der fulgte en masse funktionalitet med f.eks. dataslicers og KPI tavler, som vi bruger dagligt og ikke vil være foruden. Det giver nogle unikke måder at analysere varerne på," siger Jane L. Asmussen.