8 ud af 10 skader i transportbranchen er under selvrisikoen

Meget få virksomheder i transportbranchen arbejder struktureret med at forebygge små og mellemstore skader på deres køretøjer. Men det er der god grund til at lave om på. Der er nemlig rigtig mange penge at spare i at undgå de småskader, der ligger under selvrisikoen.

Peder Olsen og Søn startede deres Skadestopforløb i 2019, og allerede efter ét år havde virksomheden reduceret antallet af skader med 60 procent. Foto: Codan Forsikring A/S.

15.07.2021

SCM.dk

8 ud af 10 skader blandt mellemstore og store transportvirksomheder er så små, at de er under selvrisikoen. Det viser tal fra Codan. Men selvom skaderne kan syne små, når de opstår, er de værd at holde øje med. Småskaderne løber typisk op i rigtig høje beløb på årsbasis, hvis de får lov til at gentage sig.

”I Codan har vi arbejdet systematisk med skadesforebyggelse i transportbranchen i rigtig mange år. Og vi kan se et tydeligt billede af, at mange virksomheder blot betaler for de små skader uden at tænke yderligere over, hvorfor de er opstået, og hvordan de kan undgås i fremtiden. Det er rigtig dyrt på bundlinjen,” siger Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark, og fortsætter:

Læs også: Mercedes-Benz’ el-lastbil eActros er klar til serieproduktion

”Derfor starter vi altid vores forebyggelsesforløb med at vise alle medarbejdere, hvad de enkelte skader reelt koster i kroner og ører. Det er en øjenåbner for de fleste at se, hvor mange penge småskaderne fra landevejene egentlig koster, når det bliver stillet op sort på hvidt.”

Undgik skader ved hjælp af mentorordninger og chaufførsamtaler

En af de virksomheder, der har arbejdet målrettet med skadesforebyggelse i samarbejde med Codan under Codan Skadestop, er fragt- og vognmandsforretningen Peder Olsen og Søn fra Odense. De startede deres Skadestopforløb i 2019, og allerede efter ét år havde virksomheden reduceret antallet af skader med 60 procent.

Det var langt mere, end hvad Michael Mertov, driftsdirektør hos Peder Olsen og Søn, havde forventet, da han startede samarbejdet med Codan.

”Jeg vidste godt, vi havde mange småskader. Men jeg havde intet overblik over, hvor mange skader vi havde, og hvor meget vi egentlig ville få ud af at gå i gang med forebyggelsesarbejdet med Codan. Jeg havde forventet, at vi ville få 10-15 procent færre skader om året. Jeg havde aldrig drømt om 60 procents skadesreduktion og en besparelse på 600.000 kr. på bare ét år,” siger Michael Mertov.

Læs også: ”Dagligvarer skal leveres på ordentlige vilkår”

En fast skadestopingeniør fra Codan har besøgt Peder Olsen og Søn fire gange årligt siden 2019. Herigennem bidrager Codan blandt andet med værktøjer til bedre mentorforløb og skadesamtaler med særligt uheldige chauffører.

”Da vi først fik overblik over vores skader, blev det tydeligt, at det ofte var vores nye medarbejdere og elever, der lavede småskaderne. Derfor måtte vi kigge indad og finde frem til årsagen til, at skaderne opstod, og hvordan de kunne undgås. Her hjalp Codans os for eksempel med at opsætte mentorforløb for alle nye medarbejdere. På den måde kan de rutinerede chauffører gøre dem opmærksomme på nogle af de klassiske fejl, man begår, når man er ny bag rettet,” afslutter Michael Mertov.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles