9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

Der er fuld fart på brug af kunstig intelligens i supply chain afdelingerne verden over. Det kan for eksempel være i form af AI-agenter, der skal optimere indkøbsarbejdet. En undersøgelse konkluderer, at 90 procent af alle nordamerikanske CPO’er allerede har indført eller forventer at indføre AI-agenter i 2025 til at automatisere leverandørkontrakter.

"Med AI-agenter har indkøbsteams et enormt potentiale til at træffe smartere beslutninger om leverandørrelationer og sikre optimale kommercielle resultater for alle parter”, siger Bernadette Bulacan. Foto: 123rf.com.

08.04.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Næsten 40 procent af CPO'er griber til avanceret analyse og kunstig intelligens (AI) som løftestang i arbejdet for at skabe værdi for deres virksomhed ud over omkostningsbesparelser. Målet er at generere og levere indsigt til nøglebeslutningstagere. Ved at gøre brug af transformationsteknologier som AI-agenter styrker indkøb deres indflydelse på virksomhedens rentabilitet og fanger muligheden for at påvirke kommercielle resultater direkte gennem kontrakter.

Det fremgår af den årlige undersøgelse ProcureCon Chief Procurement Officer Report fra Icertis og ProcureCon Insights. Rapporten konkluderer også, at 90 procent af alle CPO’er allerede har indført eller forventer at indføre AI-agenter i 2025.

Læs også: AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

“Global handel består af relationer mellem kunder og leverandører, hver repræsenteret i en kontrakt, der starter ved forhandlingsbordet i indkøb. Med AI-agenter har indkøbsteams et enormt potentiale til at træffe smartere beslutninger om disse relationer og sikre optimale kommercielle resultater for alle parter”, siger Bernadette Bulacan, Chief Evangelist, Icertis i en kommentar til undersøgelsen. Hun supplerer:

Agenter hjælper med kontrakterne

“Ved at automatisere komplekse kontraktopgaver i stor skala, samtidig med at økonomiske mål holdes i fokus, vil disse agenter fundamentalt transformere handelens fundament i 2025, hvilket giver virksomheder mulighed for at realisere det fulde potentiale af hver relation og bringe datadrevne strategier til live på tværs af kernefunktioner som indkøb, jura og finans”.

Nøglelæringer fra 2025 CPO-rapporten inkluderer:

  • CPO'er forbereder sig på et ustabilt år fremover. Reduktion af risiko og diversificering af leverandørbasen (40 procent), håndtering af forsyningskædeforstyrrelser og volatilitet (36 procent) samt håndtering af inflationære pres og omkostningsstigninger (35 procent) er blandt de fem største udfordringer, der forventes i 2025, da indkøbsteams tilpasser sig det nye geopolitiske klima.
  • Indkøb har succes med at reducere omkostninger, men driver endnu ikke målbart ROI (return on investment, red). 64 procent af undersøgelsesdeltagerne siger, at uautoriseret forbrug er blevet forbedret de sidste 12 måneder, mens 62 procent siger, at ROI for indkøb enten var forblevet den samme eller blevet værre i samme periode. Dette peger på et akut behov for samarbejde med AI for at hjælpe med at optimere kontraktvilkår og automatisere inkluderingen af indtægtsdrevne elementer i hver kontrakt.
  • AI og værdiskabelse er højeste prioritet over ESG. Undersøgelsesdeltagerne fremhæver at udnytte AI i indkøbsprocesser og beslutningstagning (66 procent) samt forbedre hastighed til værdi og ROI (55 procent) som deres to højeste prioriteter i 2025. Det placerer begge over ESG- og bæredygtighedsmål samt forbedring af compliance.
  • AI-partnerskaber er afgørende for at overvinde implementeringsbarrierer. Integrationsproblemer (88 procent) og datakvalitetsproblemer (75 procent) trækker indkøbsafdelingernes tillid til AI ned. Ved at samarbejde med brancheledere, der har dokumenterede resultater inden for virksomhedsintegreret innovation, kan indkøbsteams udnytte kraften i kontraktdatabaser og sømløst integrere AI og store sprogmodeller (LLM'er) med de systemer, der driver deres forretning.

“Vi er vidne til et væsentligt skift i indkøbsfunktionen fra reaktiv til proaktiv, da CPO'er har ambitioner om at forudse udfordringer og opbygge modstandsdygtighed for deres virksomheder med nye strategier og teknologier”, siger Chris Rand, Head of Research, ProcureCon Insights. “Den næste generation af ledere omfavner ikke kun AI, men kræver en tech-first tilgang til sourcing- og kontraktudformningsprocesser, der byder AI velkommen som en kollega i den igangværende konkurrence om at fange mere indtægt”.

Et eksempel på en supply chain AI-agent

Surgere, som er en aktør inden for skabelse af gennemsigtighed i forsyningskæder, har afsløret deres nye ’agentic AI-assistent’: Sophia. Det er en intelligent forsyningskæde-agent, der er fuldt integreret i Surgeres Interius-platform. Sophia gør forsyningskædelederens liv lettere ved at levere realtid-analyse og handling baseret på deres unikke forsyningskædedata.

Læs også: Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

Surgere’s agentic AI-tilgang kan udføre opgaver uafhængigt, tilpasse sig ny information og samarbejde med mennesker for at løse problemer. Som en del af Interius gør Sophia det muligt for menneskelig ekspertise og digital højhastighed at arbejde side om side, hvilket forbedrer beslutningshastigheden baseret på store mængder data-informerede indsigter. Sophia tilbyder kunder fire validerede anvendelsestilfælde, der er almindelige for verdensomspændende producenter:

• Automatisk rute-tildeling. Spar tid og reducer modstridende data og menneskelige fejl med automatiske shipping-rute-processer, der muliggør præcis og effektiv lastning af lastbiler baseret på kundeordrer.

• Overskuds-aktiv-lokalisering. Hold produktion, shipping og operative processer i gang ved at identificere og genallokere råmaterialer, færdige varer og andet lager til, hvor behovet er størst i dit netværk af lokationer.

• Automatiske stop-shipping. Optimér forsyningskanaler med automatiske justeringer baseret på kundernes forsyningsbehov; eliminer unødvendige shipments og tilknyttet arbejdskraft.

• Takt-tid-overvågning. Balancer produktionsforsyning og efterspørgsel samt alloker arbejdskraft og ressourcer til den bedst mulige opgave.

"Vi har integreret AI i vores platform for at hjælpe med at behandle de store mængder data, som forsyningskæder genererer", siger Nykaj Nair, Chief Revenue Officer hos Surgere. "Mennesker kan helt enkelt ikke forstå, behandle og handle på data øjeblikkeligt—men AI kan. Vi har set disse fire anvendelsestilfælde i forskellige produktionsmiljøer - fra bilindustri til industri til fødevarer og drikkevarer, og Sophia overvåger og reagerer på disse og andre kritiske datapunkter, der - hvis de ikke tages højde for - ville skabe betydelig friktion for forsyningskæde- og logistik-teams".

Om undersøgelsen

ProcureCon CPO-rapporten udgives hvert år baseret på forskning fra ProcureCon Insights, forskningsafdelingen af ProcureCon-begivenhedserien. Deltagerne i undersøgelsen omfatter ledere inden for forsyningskædeledelse, indkøb og risikostyring fra virksomheder i USA og Canada. Mere end 60 procent af deltagerne repræsenterer virksomheder med over 1 milliard dollars i omkostninger under forvaltning. Download den fulde rapport her.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

02.09.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania

01.09.2025SCM.dk

Dansk cybersikkerhed indtager internationalt niveau

01.09.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Få holdbar og tydelig opmærkning med Brother

29.08.2025SCM.dk

Nyt værktøj hjælper med at træffe klogere bæredygtige valg

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense