Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

Generativ kunstig intelligens eller ’GenAI’ er nu i brug hos 72 procent af alle verdens forsyningskædeorganisationer. En ny undersøgelse fra Gartner viser, at de fleste dog kun oplever moderate resultater i form af produktivitet og investeringsafkast (ROI). Undersøgelsen viser, at GenAI øger produktiviteten for enkeltpersoner, men skaber nye udfordringer for organisationer.

"Selvom teknologien øger produktiviteten for kontoransatte, ser vi ikke de samme gevinster på teamniveau – og for mange medarbejdere bliver arbejdsmiljøet faktisk mere belastende”, fortæller Sam Berndt. Foto: 123rf.com.

21.03.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Generativ kunstig intelligens ligner et mirakelmiddel eller en trylledrik. Og det er teknologien vel også på mange måder. Men helt så enkelt er det så alligevel ikke. GenAI har vist sig at være en tidsbesparer for kontormedarbejdere, men denne produktivitetsgevinst overføres ikke til teamniveau. Samtidig oplever mange medarbejdere stigende stress og usikkerhed i takt med, at GenAI-værktøjer bliver en større del af deres arbejdsdag, hvilket paradoksalt nok dæmper den samlede produktivitet.

Ifølge Gartner bør Chief Supply Chain Officers (CSCO’er) ikke kun fokusere på effektivitet, men også på at øge den samlede organisatoriske produktivitet. Det betyder, at strategien bør:

  • inkludere frontlinjearbejdere som medarbejdere på gulvet i produktion og på lager,
  • mindske medarbejdernes usikkerhed og
  • prioritere anvendelser af GenAI, der fremmer kreativitet og innovation frem for blot tidsbesparelse.

I stedet for at tilføje flere værktøjer bør ledere revurdere deres overordnede strategi

Sam Berndt

"Tidlige implementeringer af GenAI i forsyningskæden afslører et produktivitetsparadoks", siger Sam Berndt, Senior Director hos Gartner. "Selvom teknologien øger produktiviteten for kontoransatte, ser vi ikke de samme gevinster på teamniveau – og for mange medarbejdere bliver arbejdsmiljøet faktisk mere belastende. CSCO’er bør gentænke deres implementeringsstrategier for at undgå disse negative konsekvenser”.

Undersøgelsens hovedresultater

Gartner undersøgte 265 virksomheder globalt i august 2024 og gennemførte derudover 75 dybdegående interviews med forsyningskædeledere. Formålet var at afdække GenAI’s påvirkning på produktivitet, ROI og medarbejderoplevelser – både for kontoransatte og frontlinjearbejdere.

Læs også: Robotter, automation og AI former fremtidens forsyningskæde

Nøgleindsigter fra undersøgelsen:

  • Kontoransatte oplever øget produktivitet: GenAI sparer dem i gennemsnit 4,11 timer om ugen, hvilket fører til højere output og bedre kvalitet af arbejdet.
  • Begrænsede gevinster på teamniveau: Når man ser på teamniveau, falder den gennemsnitlige tidsbesparelse til 1,5 timer per medarbejder om ugen, og der er ingen tydelig sammenhæng mellem tidsbesparelse og forbedret output eller kvalitet.
  • Frontlinjearbejdere halter bagefter: Selvom de sparer lige så meget tid med GenAI som kontoransatte, fører det ikke til øget produktivitet.
  • Flere AI-værktøjer skaber stress: Den gennemsnitlige forsyningskædeansatte bruger nu 3,6 GenAI-værktøjer dagligt, hvilket øger stressniveauet og hæmmer den samlede produktivitet.

Læs også: Stort tema om AI og automation i forsyningskæden

"I jagten på effektivitet kan CSCO’er utilsigtet skabe en ‘produktivitetssløjfe,’ hvor de konstant tester nye GenAI-værktøjer, hvilket øger medarbejdernes stress og i sidste ende sænker produktiviteten", forklarer Berndt. "I stedet for at tilføje flere værktøjer bør ledere revurdere deres overordnede strategi”.

Fra individuel effektivitet til organisatorisk produktivitet

Gartner anbefaler en ny tilgang, hvor fokus skifter fra individuel tidsbesparelse til organisatorisk produktivitet. Dette indebærer, at GenAI bruges til at understøtte strategisk tænkning og innovation – ikke kun til at automatisere rutineopgaver.

For at opnå denne tilgang bør CSCO’er justere deres strategi på tre områder:

  1. Brugsscenarier: Prioritér GenAI-løsninger, der understøtter kreativitet, strategisk tænkning og innovation frem for kun at spare tid.
  2. Talentudvikling: Medarbejderne skal ikke kun lære at bruge GenAI-værktøjer – de skal også have vejledning i, hvordan de kan udnytte deres frigjorte tid til mere værdiskabende opgaver.
  3. Ledelsesstrategi: I stedet for at måle succes på graden af automatisering bør virksomheder fokusere på, hvordan GenAI bruges til at skabe nye opgaver og værdiskabende innovation.

Gartner konkluderer, at GenAI har potentiale til at forbedre produktiviteten i forsyningskæden, men kun hvis implementeringen sker med en helhedsorienteret tilgang, der tager højde for både teknologi og medarbejderoplevelse.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: AI og automation i forsyningskæden

Kunstig intelligens (AI) er i fuld gang med at transformere forsyningskædens operationer, og det sker i et hæsblæsende tempo. Fra maskinlæring til neurale netværk og robotteknologi gør AI det muligt at forbedre sourcing, lagerstyring, efterspørgselsprognoser, lageroptimering, genopfyldningsstrategier, logistisk planlægning, transporteffektivitet og omkostningsniveauer. 

 

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding