Aarhusrederi udvider forretningen med nyt pakhus

Rederiet Samskip flytter til september ind i nye faciliteter på havnen i Aarhus. I de større og bedre rammer kan virksomheden øge godsmængden med 50 procent, og samtidig vokse på ompakning.

Det nye Havnecenter på Aarhus Havn får snart selskab af et pakhus til rederiet Samskip. Foto: C.F. Møller/Julian Weyer.

18.02.2016

SCM.dk

Havnefronten i Aarhus får snart noget så sjældent som et arkitekttegnet pakhus. Det sker når rederiet Samskips nye bygning står færdig til september, klar til at lade den aarhusianske afdeling af det hollandskejede selskab udvide sin forretning. Det skriver aarhusportalen.dk.

Læs også: DI vil prioritere erhvervstrafik i de danske byer

Selvom den nye bygning med en størrelse på 2.100 m2 kun er 300 m2 større end Samskips nuværende faciliteter, så pladsen udnyttet og designet langt bedre, og det betyder at man vil kunne håndtere 50 procent mere gods i de nye rammer. Pt arbejder man årligt med en godsmængde på cirka 58.000 kubikmeter.

”Lige nu har vi jo et ældre pakhus, som ikke er bygget til os og vores behov. Med det nye bliver de afstande, vores trucks skal køre i pakhuset, for eksempel meget kortere. Det er også en anden belægning: hvor vi nu kører på sten, bliver det fremover på glat betongulv. Arbejdet kommer bare til at gå meget hurtigere, og derfor kan vi håndtere væsentligt mere”, siger branch manager i Aarhus og projektansvarlig på nybyggeriet, Bjarne Benedikt Pedersen, til JP Aarhus.

Mere ompakning og nye skibe
Den forøgede kapacitet vil i høj grad blive udnyttet til vækst i forhold til mængden af gods, Samskip tager i mod fra Fjernøsten. I dag modtager man containere med importvarer fra Asien, og her vil man ikke alene kunne håndtere betydeligt større mængder, men også klare ud- og ompakning samt distribution i endnu højere grad end pt.

”Det er helt klart et område, som vi gerne vil vækste på, og med det nye pakhus her på havnen har vi en meget attraktiv beliggenhed – der er penge at spare for kunderne i forhold til at fragte importvarerne længere ind i landet og få dem pakket om der. Vi kan gøre det billigere”, siger Bjarne Benedikt Pedersen.

Derudover råder Samskip i Aarhus over to skibe, der fast betjener en nordatlantisk rute fra Danmark til Færøerne og Island, hvor de leverer forbrugsvarer og tager bl.a. fisk og forarbejdet aluminium med retur. Her forventer Bjarne Benedikt Pedersen at man vil sætte flere skibe ind i fremtiden for at supplere de to eksisterende, der allerede i dag sejler fuldt lastede.

Samskip er for nylig også flyttet ind i det nye havnecenter på Østhavnen i Aarhus, og det kommende pakhus er kun det første i en række i tilknytning til havnecenteret, der ifølge Bjarne Benedikt Pedersen vil blive udvidet inden længe.

Læs også: Køge Havn i spil til fremtidig containerterminal

Både havnecenteret og Samskips nye pakhus er tegnet af arkitektfirmaet C.F. Møller og får derfor et ensartet arkitektonisk udtryk. Bygherre er Aarhus Havn, der så udlejer til Samskip.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby