Aftale på plads: Danmark forbyder udledning af scrubbervand

Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget indgået en aftale om et forbud mod udledningen af såkaldt scrubbervand i det danske territorialfarvand. Forbuddet træder i kraft den 1. juli 2025

Fra 1. juli 2025 træder forbuddet mod åbne scrubbere i kraft. Skibe med den type røgrensning skal i stedet benytte skibsbrændstof med lavt svovlindhold.. Foto: Miljøministeriet

11.04.2024

SCM.dk

Det skal være slut med at udlede forurenet scrubbervand i de danske farvande ud til 12 sømil fra de danske kyster.

Med aftalen vil udledningen af nikkel til havmiljøet kunne sænkes med op til 20 procent og udledningen af anthracen med 7 procent, skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse.

”Denne aftale er endnu et vigtigt skridt på vejen mod et bedre havmiljø. Scrubbervand udleder en række problematiske stoffer, som ophober sig på vores havbund og optages i havets fødekæder og ender i de fisk, vi spiser. Udledningen af miljøfarlige stoffer kommer fra mange forskellige kilder, men netop scrubbervand er en kilde, som vi har meget viden og data om, og derfor er jeg glad for, at vi nu sætter en stopper for forureningen med scrubbervand i det danske territorialfarvand,” siger miljøminister Magnus Heunicke (S).

”Dette er et fint lille skridt imod at passe bedre på vores havmiljø, men vi er smertelige bevidste om, at vi langtfra er i mål. Vi mener dog, at hvert et skridt tæller, og derfor bakker vi op om denne aftale, hvor Danmark følger trop med en lang række øvrige europæiske lande,” lyder det i en kommentar fra Mette Abildgaard, miljøordfører i Det Konservative Folkeparti.

12-sømil zonen er det havområde, der efter havretskonventionen kan reguleres nationalt.

Aftalepartierne er derfor også enige om, at Danmark skal arbejde for et lignende forbud i Østersøen og Nordsøen gennem de regionale havkonventioner HELCOM og OSPAR med henblik på regulering i regi af FN's Søfartsorganisation (IMO).

Med aftalen skal skibe fremover omstille til brug af enten lavsvovlsbrændstof eller lukkede scrubbere med nul udledning. Det betyder, at restproduktet fra den lukkede scrubber skal afleveres i havnenes modtagefaciliteter.

Ifølge pressemeddelelsen vil forbuddet dog også omfatte brug af lukkede scrubbere fra den 1. juli 2029

Det var IMO´s forbud mod brug af olie med højt svovlindhold, der fik en lang række rederier til at montere scrubbere på deres skibe. Dermed kunne de fortsat benytte den svovlholdige olie, fordi svovlen blev vasket ud af scrubberne.

Andre valgte at benytte bunkerolie med lavt svovlindhold, der til gengæld er meget dyrere.

Flere lande verden over - bl.a. Tyskland, Norge og Letland - har forlængst forbudt udledningen af spildevandet i visse havne og fjorde, da en for lav cirkulation eller vandmængde ellers ville forårsage høje koncentrationer af de skadelige stoffer fra vaskevandet.

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Flere ladeparker baner vej for ellastbiler

15.12.2025SCM.dk

Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften

15.12.2025SCM.dk

Skib taber 45 containere i stormvejr

12.12.2025SCM.dk

Salling Group bygger stort ladeanlæg i Køge

09.12.2025SCM.dk

Masser af bananer på britisk kyst

09.12.2025SCM.dk

Flere ulykker kræver bedre sidste-kilometer sikkerhed

08.12.2025SCM.dk

Maersk lancerer nyt alternativt brændstofforsøg

05.12.2025SCM.dk

Hapag-Lloyd byder på ZIM

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle