AI spiller nøglerolle for detail – men husk nu fundamentet
Der sker store forandringer i detailsektoren, hvor nye markedsvilkår og teknologier hele tiden udfordrer spillereglerne for konkurrencen. Èn af de nye teknologier er kunstig intelligens – som kræver styr på datakvalitet og andre fundamentale discipliner.
Sammenligner du verdens top 10 i detailsektoren målt på omsætning i 2006 med 2019, vil du se store forandringer. Fem af 2006 stjernerne er helt ude af listen, og de fleste andre er enten rykket meget længere op eller ned på listen (se figur 1).
”Sammenligningen understreger min pointe om, at detailsektoren er en uhyre levende sektor”, fortæller Mikko Kärkkäinen, der er adm. direktør for leverandør af supply chain planning-løsninger RELEX. Det gjorde han på RELEX’ Living Retail-konference i København den 23. januar 2020.
Han fremhæver fire faktorer, der sparker til denne udvikling:
- Disruption i form af digitalisering og pris-discount.
- Magtskifte fordi kunderne har fået adgang til al information.
- Urbaniseringen betyder, at mindre butikker er i fremgang.
- Bæredygtighedsagendaen spiller en større rolle for forbrugernes præferencer.
”Vi kan tydeligt se, at forandringerne ikke har stabiliseret sig. Alt tyder på, at forandringerne vil fortsætte, og at det er vanskeligt at sige hvordan, hvad og hvor henne. Det stiller store krav til detailhandelsvirksomheder om at etablere et ekstremt agilt it-landskab, hvor virksomheden hurtigt kan tilpasse sin teknologi til nye tider. Det betyder også, at tilbagebetalingstiden for nye investeringer ikke må være over to år”, fortæller han.
Pragmatisk AI
Han mener, at pragmatiske AI-løsninger (artificial intelligence, kunstig intelligens) er en af hovedingredienserne til at opnå en agil it-platform, der understøtter beslutningsstøtte i den samlede integrerede forsyningskæde fra forbruger tilbage gennem butikker og lagre til leverandører.
Det pragmatiske element består ifølge Mikko Kärkkäinen først og fremmest i at få styr på fundamentet i form af valide data, sammenhæng i it-systemer, forandringsledelse af organisationen etc. og dernæst forecasting, genopfyldelse og allokering.
Når fundamentet er på plads og indarbejdet, kan næste trin være brug af mere avanceret forecasting og kapacitetsoptimering. Et tredje trin kan være at anvende lager- og ordregennemsigtighed til at optimere planlægning af personale- og butikslokalebehov.
Mikko Kärkkäinen fremhæver Coop Värmland som et eksempel på en detailvirksomhed, der med succes har gjort brug af forecasts om ordremønstre og lagersammensætning til også at optimere på personaleplanlægningen. Det har resulteret i 6-8 procent besparelser på lønomkostninger, fordi bemandingsplaner simpelthen matcher arbejdsbyrderne mere præcist.
”Når en virksomhed skal tilpasse sin it-platform til hastige forandringer i omverdenen, er det en fordel at være i stand til at konfigurere frem for at kode. Det er langt billigere og hurtigere at kunne rekonfigurere frem for at skulle kode nye funktionaliteter”, siger han og tilføjer:
”Kunstig intelligens er en fordel, når en top 10 detailvirksomhed skal håndtere data om forecasts og lagerbehov for 2000 butikker, 50.000 varer per butik og 100 millioner varer-butik kombinationer. Det er en kæmpefordel at kunne automatisere databehandlingen for et så omfattende vareflow – en fordel både for bundlinjen, medarbejderne og miljøet”.
Circle K rammer mere præcist
Circle K er et eksempel på en virksomhed, der høster gevinster af AI i deres forsyningskæde. Virksomheden har implementeret et AI-baseret planlægningsværktøj fra RELEX i deres norske, svenske og snart også danske organisation. Circle K opererer et stort antal tankstationer, der har butikker med et bredt sortiment af føde- og dagligvarer.
”Planlægningsløsningen giver vores butikker forslag til, hvordan deres behov vil være i den kommende periode og derved, hvad de skal bestille fra centrallager. For os er vores planogram uhyre vigtigt. Det er en plan for, at rette varer er på rette hylde i butikken i rette mængde. Vi kan se, at den nye planlægningsløsning har forbedret vores planogram-loyalitet fra cirka 70 procent til 99 procent, og tilgængelighed på hylderne er øget med over tre procentpoint. Det sidste medfører færre restordresituationer”, fortæller Ole Christian Remen, Sr. Director Supply Chain Europe, Circle K og tilføjer:
”Vi har ikke oplevet skepsis eller modstand fra butiksbestyrernes side. De er begejstrede, fordi de fra dag 1 har mærket, at løsningen letter og støtter deres daglige arbejde med at fylde rette varer på rette hylder i rette mængde og tid”.
Husk datakvaliteten
Den svenske forhandler af forbrugerelektronik MediaMarkt har også gode erfaringer med at indføre AI-baseret supply chain planning fra RELEX. Gevinsterne omfatter for eksempel mere præcise lagerniveauer på både centrallager og butikslagre, færre ressourcer på ordreadministration, mere præcise prognoser på fremtidig efterspørgsel og derved bedre indkøb samt mulighed for at simulere forskellige scenaria.
De to oplægsholdere fra MediaMarkt fremhæver en række interessante læringer på konferencen. Det omfattede for eksempel:
- Invester tid i datavalidering.
- Inddrag alle berørte parter i as-is-workshops.
- Vær skarp på omfang af projektet (scope).
- Vær skarp på vareflow.
- Undervurder ikke forandringsledelsesopgaven, er organisationen klar?
Udfordringen med den grundlæggende datakvalitet går igen i paneldebatten på konferencen, hvor flere paneldeltagere giver udtryk for, at det er vigtigt at få styr på fundamentet, før man kaster sig over AI. Paneldeltagerne var Camilla Olver fra Nemlig.com, Johnny Rolsted fra Matas, Michael Duus fra COOP og Mikko Kärkkäinen fra RELEX.
Ordstyrer på paneldebatten Sacha Mendes da Silva fra Alexandra Instituttet opsummerer pointen på denne måde:
”Forandringsledelse, datavalidering, håndtering af ældre legacy-systemer og bestræbelsen på løbende at fastholde relevans for kunderne er elementære discipliner, som er vigtige at få styr på, før man lancerer mere avanceret brug af kunstig intelligens”.