Algoritme vinder pris for at hjælpe hurtigfærger sejle bedre og billigere

I et samarbejde med Halfspace har Molslinjen udviklet en kunstig intelligens, der planlægger lastningen af rederiets hurtigfærger. Assistancen fra algoritmerne giver bedre plads på vogndækket, får færgerne til at sejle bedre og bruge mindre brændstof på vejen. For det har analyseværktøjet netop fået prisen “Data Tech Deployment of the Year”.

Der står stadig en medarbejder i Kombardo-vest og vinker bilerne på plads på Molslinjens hurtigfærger, men det er kunstig intelligens, der står bag planlægningen. Foto: Molslinjen A/S. .

30.03.2021

SCM.dk

Data Breakthrough Awards har tidligere belønnet data-giganter som Google Cloud, IBM og Microsoft for deres intelligente løsninger. I år bliver Molslinjen og københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed Halfspace hyldet for udviklingen af en kunstig intelligens, der forbedrer lastningen af Molslinjens hurtigfærger, med prisen prisen “Data Tech Deployment of the Year”.

Læs også: Udmattede søfolk kræver status som nøglemedarbejdere

”Én ting er at udvikle algoritmer. Noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det, vi sammen er blevet belønnet for med denne award, som vi er utroligt stolte over at vinde sammen med Molslinjen”, siger Halfspaces’ Founding Partner og Managing Director, Claus Bek Nielsen i en pressemeddelelse.

Systemet har tidligere vundet priser ved Danish Digital Awards på grund af den nytte, det har haft for Molslinjen, hvis ruter Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger. For når bilerne skal fordeles på hurtigfærgerne, er det ikke helt lige meget, hvordan det sker.

Den kunstige intelligens formår at lave en prognose for, hvornår de forskellige køretøjer ankommer, placere bilerne optimalt i opmarchbanerne og herefter planlægge deres fordeling på skibet. For passagerne betyder det, at der bliver bedre plads på vogndækket og færre forsinkelser, fordi færgen lastes hurtigere – også selvom det stadig er en medarbejder i en kombardo-vest, der vinker dem om bord.

Læs også: Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

Hvad der ikke er umiddelbart synligt, er også, at færgen sejler bedre, når vægten er optimalt fordelt. Derudover så bruger den også mindre brændstof, som både er en sejr for Molslinjens bundlinje og klimaregnskab.

”Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Det er en helt central ting i vores forretning. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt”, forklarer Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online