Alvorlige fejl på køretøjer håndteres på få timer

Brugen af digitalisering i transportsektoren skaber vedvarende og forbedrede betingelser for vognparksejere, der stræber efter at optimere deres totale ejeromkostninger og styrke chaufførernes sikkerhed. Nye data fra IVECO viser, at deres digitale platform, IVECO ON, muliggør håndtering af hele 92 procent af alle alvorlige fejl på køretøjer inden for blot fire timer i IVECO's nordiske region.

”Ved alvorlige fejl er kontrolrummet i stand til direkte at kontakte kunden og informere om de nødvendige tiltag – for eksempel hvis bilen skal på værksted med det samme. Derudover har vi indført geofencing på alle køretøjer, hvilket giver os mulighed for at spore deres position. Dette tillader kontrolrummet at kontakte værkstedet, inden de kontakter kunden. På den måde kan de undersøge tilgængelige reservedele og passende tidspunkter, hvorefter de kan informere kunden direkte”, fortæller, Henrik Vangsfeldt. Foto: Iveco..

18.09.2023

SCM.dk

Det mest profitable for vognparksindehavere og transportvirksomheder er at undgå uforudsete afbrydelser. Hvert eneste valg har derfor til formål at optimere køretøjets driftstid og sikre, at bilen forbliver i bevægelse.
I den stadig mere digitaliserede transportbranche er der nu en række værktøjer tilgængelige, som kan hjælpe køretøjsflåden med at optimere driften, øge produktiviteten og skabe bedre betingelser for chaufførernes sikkerhed under kørslen.
En ny rapport fra IVECO viser, at deres digitale platform, IVECO ON, kan hjælpe kunderne med at undgå daglige afbrydelser – og det er både omkostningsbesparende og hjælper med at undgå unødvendige risici.

”Vores mål er at maksimere driftstiden for vores kunder, samtidig med at vi forebygger skader og alvorlige fejl. Vores data viser, at vi ved hjælp af IVECO ON har været i stand til at håndtere og løse 92 procent af alle kritiske køretøjsfejl samt cirka 94 procent af alle ikke-kritiske fejl i Norden. Desuden ser vi, at omkring 90 procent af disse tilfælde kun har taget 24 timer, indtil vi har løst problemet eller fået bilen ind på værkstedet”, fortæller Nico Jørgensen, TCO Manager hos IVECO.

Udover IVECO ON’s realtidsanalyse er den digitale platform også til hjælp, når uventede problemer opstår. I samarbejde med personalet i IVECO ON’s kontrolrum, beliggende i Italien, er det nemlig muligt at imødegå eventuelle udfordringer i god tid – og dermed spare tid:

”Vores kontrolrum udgør en central del af vores konnektivitetsaftale. Det er placeret i den italienske by Torino og er bemandet døgnet rundt af personale, som konstant overvåger de biler, der er tilknyttet vores IVECO ON-system. Hvis der opstår en fejl i et køretøj, aktiveres en alarm i kontrolrummet. Dette efterfølges af en grundig undersøgelse af fejlen samt vurdering af de nødvendige assistancemuligheder. Derudover informeres forhandleren på kundens primære marked, så den lokale tekniske support kan reagere, hvis andre biler skulle have rapporteret samme fejl”, udtaler Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos IVECO.

”Ved alvorlige fejl er kontrolrummet i stand til direkte at kontakte kunden og informere om de nødvendige tiltag – for eksempel hvis bilen skal på værksted med det samme. Derudover har vi indført geofencing på alle køretøjer, hvilket giver os mulighed for at spore deres position. Dette tillader kontrolrummet at kontakte værkstedet, inden de kontakter kunden. På den måde kan de undersøge tilgængelige reservedele og passende tidspunkter, hvorefter de kan informere kunden direkte”, fortæller, Henrik Vangsfeldt.

Henrik Vangsfeldt afslutter:
”Ved mindre alvorlige fejl, eller når det er tid til service, er vi i stand til at informere kunden og samtidig assistere dem med at arrangere et besøg på værkstedet så hurtigt som muligt. Vi kan også hjælpe dem med at finde værksteder uden for deres hjemmemarked – dette gælder, uanset om du har en omfattende flåde af køretøjer eller blot én enkelt bil. Det eneste, der kræves, er, at IVECO ON er aktiveret”.

Et aspekt, som IVECO ønsker at belyse, er det, der betegnes som "forudsigelig kørsel". Teknologien anvendes til at forudsige førerens opførsel på baggrund af diverse faktorer, herunder trafikforhold, tidspunkt på dagen og tidligere kørselshistorik. En væsentlig del af teknologien inkluderer også anvendelsen af hjælpemidler og analyseværktøjer som eksempelvis IVECO ON.

Læs også: Forskningsprojekt vil sikre grøn og sikker digital fremtid

”For en ejer af en vognpark åbner teknologien med forudsigelig kørsel op for flere betydelige fordele. Gennem prognosticering af førerens adfærd er det muligt at mindske brændstofforbruget og vedligeholdelsesomkostningerne ved at undgå unødigt slid på køretøjet. Desuden medvirker det til at mindske risikoen for ulykker, idet føreren bliver mere opmærksom på sin kørsel. Med IVECO ON assisterer vi også kunderne i at strømline værkstedsprocessen og opnå optimal udnyttelse af deres værkstedsbesøg. På den måde opnår kunden besparelser, og køretøjets levetid forlænges”, afslutter Henrik Vangsfeldt.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

22.10.2024SCM.dk

Rigtig bæredygtighed forudsætter tæt samarbejde i værdikæden

17.10.2024SCM.dk

Techgiganter satser nu – også – på atomkraft

14.10.2024PA Consulting

Sponseret

Samfundsforandringer skabes ikke alene – fremtidens organisationer kræver stærke partnerskaber

14.10.2024SCM.dk

Festen er forbi. Det er crunch time

11.10.2024SCM.dk

Survey: CSRD har helt sikkert forretningsfordele

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

30.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220, Aalborg Ø