Amazon det går over
Apports salgsdirektør Asger har skrevet et par ord om vigtigheden af at digitalisere i tide. Fremtidens forbrugere bliver kun mere krævende, og digitalisering af ens virksomhed er nødvendigt for at kunne reagere på disse krav.
Næppe eller måske for dig, hvis du ikke tager udfordringen op i tide.
Som forbruger er Amazon fantastisk, for med deres enormt aggressive strategi, så opnår forbrugerne lavere priser end de sikkert ellers ville have gjort, hvis Amazon ikke var på markedet.
Sådan har det været i mange år ved internethandel, men nu udvides slagmarken for Amazon også til fysiske butikker, som deres opkøb af den amerikanske dagligvaregigant Whole Foods vidner om. Og hvad gør Amazon de dumper prisen for at udkonkurrere andre aktører, og de har midlerne til at gøre det længe . rigtigt længe!
Hvad skal andre virksomheder så gøre, skal man bare opgive og ligge sig fladt ned?
Selvfølgelig skal man ikke det, man skal agere i tide, og fremtidens forbrugere bliver helt klart ikke mindre krævende, end de er i dag. Hvor man tidligere have en vis forhandlingsmagt over for ens kunder, så er den bare ikke til stedet længere, se bare på Googles konceptet micro-moments.
Jeg er fuldstændig overbevist om, at de virksomheder, der kan opfylde forbrugernes ønsker til hvornår en vare skal leveres, hvor den skal leveres og hvordan den skal leveres, er dem der overlever i fremtiden kan man ikke det, så taber man kampen.
For at kunne dette, så skal virksomhedernes strategiske konkurrenceparametre genovervejes . for selv om det lyder ufatteligt, så er der stadig virksomheder der ikke ser deres logistik som andet end et nødvendigt onde. Dette skal der gøres op med, hvis man vil være til stede på markedet op få år, logistik bliver en afgørende parameter for de fleste virksomheder overlevelsesevne.
Et andet vigtigt parameter bliver muligheden for at kunne digitaliseres sig i tide, og frigøre arbejdskapital, og dette kan man blandt andet gøre ved at se på ens logistik. Dette har vi skrevet et whitepaper om, som du kan hente her.