Amazon automatiserer indkøbet

Det er ikke kun på gulvet i distributionscentrene, at Amazon har robotter til at klare opgaverne. Også koncernens indkøbsfunktioner bliver i stigende grad varetaget af algoritmer og kunstig intelligens – de er simpelthen mere præcise end menneskerne.

Amazon har brugt robotter som denne fra Kiva i sine distributionscentre i årevis. På det seneste er automationen for alvor også noget til indkøbsfunktioner, som mennesker ellers har siddet med siden selskabets start. Foto: Amazon/Kiva Systems.

28.06.2018

SCM.dk

Knap så meget opmærksomhed har der været om den form for automation, Jeff Bezos’ megaselskab har i gang omkring de mindre fysisk krævende opgaver, nærmere bestemt det kostbare indkøbsled. De højtlønnede, menneskelige ansatte, der forhandler millionaftaler hjem med diverse producenter, er således ved at blive erstattet af forudseende software, skriver Bloomberg.

De maskindrevne algoritmer er ganske simpelt bedre end den menneskelige hjerne til at analysere markedet, spotte den kommende tids behov for en vare, og på den baggrund tage de rigtige beslutninger om indkøb, der i høj grad definerer succes eller fiasko i detailbranchen.

Amazons programmer har overvåget kundernes vaner i adskillige år og er på den måde blevet langt mere præcise i deres valg, sammenlignet med de ’normale’ ansatte, der slet ikke kan overskue data i de mængder, systemerne kan håndtere, og derfor groft sagt må foretage kvalificerede gæt.

Ifølge Bloomberg beretter tidligere og nuværende ansatte at Amazon tilsyneladende vil sammenlægge sit detailteam med gruppen, der driver selskabets markedsplads, hvor alle og enhver igennem lang tid har kunnet prissætte, markedsføre og sælge varer fuldstændig uden menneskelig indblanding.

I fremtiden for Amazon derfor brug for færre folk til at holde sin detailforretning kørende, hvilket giver dem en kæmpe fordel i forhold til konkurrenter som Walmart og Target, der investerer massive beløb i at følge med.

”Ingen andre har ressourcerne eller ekspertisen til at samle alle disse fremadstormende teknologier for på den måde at fjerne menneskerne fra processerne så meget som muligt, samtidig med at man kan gøre tingene mere sikkert og præcist”, siger supply chain management-professor ved University of San Diego, Joel Sutherland, til Bloomberg.

Producenter forhandler med algoritmer
Et vendepunkt i den forbindelse kom i 2015, hvor værdien af varer solgt på markedspladsen oversteg værdien af ting og sager, der blev handlet via detaildelen. Samtidig er markedspladsens margener dobbelt så gode, fordi detail har langt flere ansatte.

Udviklingen har også gjort forhandlerne mere interesserede i netop markedspladsen, hvor de selv, ikke Amazons folk, kan bestemme priser, billeder og produktbeskrivelser.

Samme udvikling førte til automatiseringen af endnu en klassisk detailopgave for et par år siden, i form af forhandlingerne med producenter omkring varer til de såkaldte “Lightning Deals”, der kan føre til store salg på kort tid.

I stedet for at ringe til en fysisk indkøber hos Amazon, kan fabrikanterne nu logge ind på portalen og lade den tage beslutningen omkring en handel og den mængde, der evt. skal købes. Tusindvis af mandetimer brugt til forecasting, markedsføring, planlægning og indkøb bliver nu håndteret af software.

Læs også: Automatiseringen vil kræve opkvalificering eller jobskifte for 400 mio. mennesker

”Computerne ved, hvad de skal købe og hvornår, hvornår de skal tilbyde en bestemt handel, og hvornår de ikke skal. De her algoritmer modtager tusindvis af input og vil til en hver tid være smartere end et hvilket som helst menneske”, siger en tidligere Amazon-leder, Neil Ackerman, der i dag er supply chain-ansvarlig i medicinalvirksomheden Johnson & Johnson, til Bloomberg.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online