Amazon dominerer også i Europa: En forretningsmulighed for danske e-handlere

I 2019 blev der omsat for 143 milliarder euro i europæisk cross-border-handel. Amazon snupper en stor del af kagen, og derfor skal danske e-handlere være opmærksomme på den mulighed, der ligger i Amazon, for at kickstarte et eksporteventyr.

59 procent af omsætningen blev skabt på markedspladser, hvor Amazon hersker ganske suverænt. Arkivfoto..

23.10.2020

SCM.dk

Det er svært at sige e-handel uden at sige Amazon. Det gælder i særdeleshed også, når det gælder cross-border-handel.

Nye tal fra Cross-Border Commerce Europe viser, at omsætningen for cross-border-handel i Europa i 2019 var på 143 milliarder euro. 59 procent af omsætningen blev skabt på markedspladser, hvor Amazon hersker ganske suverænt. Den amerikanske gigant snuppede knap en fjerdedel (22 procent) af omsætningen – det er en stigning på 18 procent fra 2018, skriver Foreningen for Dansk Internethandel.

”Der er efterhånden en del gode eksempler på virksomheder, der har brugt eksempelvis Amazon til at kickstarte et eksporteventyr, og tallene understreger, at man som virksomhed i hvert fald skal være tage stilling til Amazon og andre markedspladser, hvis man skal ind på et nyt marked.”

Tallene bør ifølge Niels Ralund, adm. direktør, også vække opsigt hos både danske og europæiske politikere.

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

”Amazon sidder allerede på en enorm stor del af markedet, og derfor er det ekstra vigtigt, at politikerne er opmærksomme på, at Amazon ikke udnytter sin position til at nedkæmpe konkurrenterne.”

EU og flere medlemslande er i gang med at undersøge, om Amazon misbruger sin dominerende position, og behovet for politisk fokus bliver ikke mindre i de kommende år. Cross-Border Commerce Europe forventer, at en stadig større del af handlen vil flytte over på markedspladser. I 2025 vil 65 procent af omsætningen ske her.

”Så det er helt centralt, at vi sikrer, at markedspladserne overholder reglerne,” siger Niels Ralund og henviser til EU-lovgivningen, der blandt andet slår fast, hvilke rettigheder virksomheder, der sælger på markedspladser, har.

Kilde: Foreningen for Dansk Internethandel

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle