Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Den amerikanske e-handelsmastodont Amazon opgrader løbende sin forretning med såvel robotter som tjenester. Specielt når det kommer til automation i logistikken kan selskabet være en driver for udviklingen. På andre områder kan der også være en bagside af medaljen.

Amazons mange fulfillmentcentre skal være endnu mere automatiserede i fremtiden, samtidig med at koncernen ansætter flere mennesker til andre opgaver. Foto: Amazon.

10.08.2017

SCM.dk

En af de vigtigste aktører på området er – næppe overraskende for læsere på SCM.dk – amerikanske Amazon, og det beror i høj grad på den efterhånden enorme koncerns investeringsstrategi, skriver ZDNet.

Tilbage i 2012 opkøbte Amazon således robotproducenten Kiva Systems for det dengang opsigtsvækkende beløb 775 mio. dollars (små 5 mia. kr.), i en handel, der lagde grundstenen til en gennemgribende forandring af det globale detailmarked.

Robotter som denne har Amazon allerede tusindvis af i drift, og endnu flere - også af andre og (endnu) mere avancerede typer - skal støde til i de kommende år. Foto: Amazon/Kiva Systems.

Kiva-opkøbet tvang nemlig alle Amazons mange konkurrenter til i endnu højere grad at tænke i de samme baner, og mange af de selskaber, der var Kivas kunder, mistede samtidig et skridt, der stadig sikrer, at Amazon på mange måder er et år eller to foran på teknologifronten.

Det er på den måde, at Amazon sætter yderligere skub i udviklingen. For at fylde det hul i markedet, Kiva-handlen medførte, er adskillige nye virksomheder således skudt op og tilbyder logistikhardware, der også kan bringe automatiseringen ud til SMV’erne.

På den baggrund, skriver ZDNet, er ”… vi endelig ved at ramme en kritisk masse, der gør, at 2017 bliver året, hvor logistikindustrien endegyldigt transformerer verdenshandlen”.

Ikke kun positive virkninger
Når det kommer til Amazons ekspansion på selskabets andre forretningsområder, peger flere eksperter på, at effekterne kan være mere negative, forudan at strategien i høj grad også påvirker aktiemarkederne.

Som distributionsanalysefirmaet Fortna illustrerer her, har Jeff Bezos’ koncern over de seneste år bredt sig langt udover ’bare’ at sælge ting og sager online, og generelt vokser selskabets indflydelse nærmest eksponentielt i disse år, bl.a. via tiltag som Prime Day, der trods udfordringer er en succes, som formentlig kun vil udvide sig de kommende år.

Det er i høj grad også, skriver Fortna, i det lys at Seattle-virksomhedens stort set evige udvidelse af sit omfattende distributionsnetværk, bl.a. med titusindvis af nye medarbejdere, skal ses. Trods investeringerne taber Amazon nemlig store summer – ifølge Fortna $7,2 mia. (godt 45 mia. kr.) alene i 2016 – på shipping.

For at konkurrere med primært Walmart, satser Amazon således hårdt på at få mere kontrol over den berømte last mile og samtidig øge sin kapacitet og ikke mindst fleksibilitet og tempo, når det kommer til leveringer. Det gælder også på returforsendelser, hvor en nylig opdatering af politikken i øvrigt har skabt oprør blandt de mindre sælgere på sitet.

Læs også: Amazon opkøber fysisk dagligvarekæde

Sikkert lader det i hvert til at være, at Amazons position på markedet, med en markedsværdi, der er støt stigende og pt. befinder sig omkring $470-475 mia. (op mod 3.000 mia. kr.), gør selskabet til en aktør, ingen kan ignorere. Eller som ZDNet skriver; at vi skal ”… samles en gang hvert år for at synge Prime-salmer til de rytmiske klik fra dusinvis af Dash buttons”.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle