Analyse af globale forsyningskæder skal fastslå værditilvækst
En ny beregningsmetode fra OECD skal synliggøre, hvor i de globale forsyningskæder værditilvæksten skabes. Formålet er at måle landenes reelle konkurrenceevne. Produktion skaber mindst værdi, viser analyser.
På den globale markedsplads har de fleste produkter efterhånden været på en længere rejse, fra de blot består af råvarer, over produktion til færdigvarer. Men spørgsmålet er, hvor produkterne tilføres værdi i forsyningskæden, efterhånden som de gennemgår processer rundt om i verden? Det vil OECD nu opklare med en ny metode til at beregne værditilvækst i de globale forsyningskæder, skriver Mandag Morgen.
Årsagen er forældede metoder til at opgøre international handel, der er en forudsætning for effektiv handels- og konkurrencepolitik. De nuværende metoder tager nemlig ikke højde for, at varers værditilvækst i dag sjældent skabes af et enkelt land, men langt oftere i globale værdikæder. Så selv om et land er storeksportør af en given vare, betyder det ikke nødvendigvis, at landet selv har skabt varens værdi de mest værdiskabende aktiviteter i forsyningskæden kan sagtens være foregået et helt andet sted.
Professor Torben Pedersen ved Center for Strategi og Globalisering på CBS peger på, at værditilvæksten især sker i de første og sidste dele af værdikæden - når ideen undfanges og udvikles, samt når produktet markedsføres. Den traditionelle industriproduktion bidrager med den laveste værditilvækst.
Der sker meget lidt værditilvækst i rå masseproduktion og ved samling af produkter, fordi der er tale om forholdsvis enkle og forudsigelige processer. Her er konkurrencen på pris meget hård, og det er samtidig overkommeligt at skifte fra leverandør til leverandør, siger Torben Pedersen.
Produktion skaber mindst værdi
Det bakkes op af en svensk analyse af den europæiske skoproduktion, som viser, at langt de fleste europæiske virksomheder har outsourcet al produktion til lande som Kina, Indonesien, Marokko eller Vietnam. Alligevel er langt den største del af værditilvæksten fortsat på europæiske hænder, hvad enten produktionen er af billige eller dyre sko.
Analysen fastslår, at en stadig stigende grad af den samlede værditilvækst skabes gennem organiseringen af produktionsprocessen, udvikling, design og markedsføring af produkterne.
Danmark skal koncentrere sig om de aktiviteter, der skaber mest værdi, og det er ikke den rå produktion. Det er først og fremmest indsatsen inden for forskning, kreativitet og entreprenørskab, der fremmer konkurrenceevnen, siger Torben Pedersen.
OECD præsenterer det nye, udvidede datagrundlag inden nytår 2010. I sommeren 2011 vil man afdække landenes placering i de globale værdikæder og hver enkelt lands konkurrenceevne. Analyserne skal danne grundlag for et stort OECD-udspil, der skal hjælpe landene til at nyorientere deres vækst- og konkurrencepolitik.
-KGJ