Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

Green Power Denmark opfordrer regeringen til at handle hurtigt og ambitiøst for at opskalere dansk PtX-produktion, der både kan sikre grøn omstilling og mindske afhængigheden af sort energi i en geopolitisk usikker tid.

”For at lykkes kræver det den rette politiske prioritering, og at regeringen handler nu. Danmark har potentialet til at udbygge vores vind- og solkapacitet markant, vi har gode muligheder for at fange den biogene CO2 fra vores kraftvarmeværker, og vi har dygtige virksomheder i hele værdikæden, der er klar til at rykke. Alle de rigtige forudsætninger er med andre ord til stede for at producere grønne brændstoffer i stor skala”, siger Camilla Holbech, direktør for vedvarende energi og PtX i Green Power Denmark. Foto: 123rf.com

07.05.2025

SCM.dk

Green Power Denmark fremlægger i en ny rapport fire anbefalinger til, hvordan regeringen aktivt bør arbejde for etableringen og opskaleringen af grøn PtX-brændstofproduktion til luft- og skibsfarten på globalt og europæisk plan.

”Der er behov for at øge vores ambitioner der, hvor vi kan bidrage med flest CO2-reduktioner. Et oplagt sted at begynde er ved at producere grønne PtX-brændstoffer til den internationale transportsektor. Danmark har en unik mulighed for at gå forrest og bistå med at nedbringe udledningerne, men det kræver, at vi er fremme i skoene nu og sikrer, at der inden midten af 2026 træffes de nødvendige investeringsbeslutninger”, siger Camilla Holbech, direktør for vedvarende energi og PtX i Green Power Denmark.

Rapporten anbefaler regeringen at sætte et dansk produktionsmål for PtX-brændstoffer til luft- og skibsfarten svarende til en reduktion på 2,5 millioner ton CO2 i 2035.

Målsætningen er ambitiøs, men helt igennem realistisk, fastslår Camilla Holbech, der blandt andet peger på Danmarks unikke muligheder for at opsætte meget mere havvind – her kan værdikæden for PtX understøtte og styrke businesscasen, fordi PtX-anlæggene sikrer et stort og stabilt aftag af grøn strøm.

”For at lykkes kræver det den rette politiske prioritering, og at regeringen handler nu. Danmark har potentialet til at udbygge vores vind- og solkapacitet markant, vi har gode muligheder for at fange den biogene CO2 fra vores kraftvarmeværker, og vi har dygtige virksomheder i hele værdikæden, der er klar til at rykke. Alle de rigtige forudsætninger er med andre ord til stede for at producere grønne brændstoffer i stor skala”, siger Camilla Holbech og uddyber:

”Produktionen kan ikke alene blive et dansk væksteventyr, det kan også spille en afgørende rolle i at sikre europæisk forsyningssikkerhed og uafhængighed fra importeret, sort energi. Det er vigtigere end nogensinde i den nuværende geopolitiske situation”.

Kort før påske blev der indgået en klimaaftale i FN-organet IMO, der regulerer den internationale skibsfart. Aftalen anviser vejen til netto-nuludledning for sektoren omkring 2050 og indeholder blandt andet en økonomisk mekanisme og brændstofstandard, der skal stemmes endeligt igennem i oktober 2025.

Rapporten anbefaler regeringen at fortsætte det stærke engagement i IMO og engagere sig yderligere i ICAO for at sikre en ambitiøs global anvendelse af PtX-brændstoffer. Regeringen bør desuden arbejde for, at EU også fastholder de allerede vedtagne grønne målsætninger.

Rapporten og dens beregninger er udarbejdet af Green Power Denmark og har Dansk Industri samt Danske Rederier som medafsendere.

”Dansk skibsfart er frontrunner i den grønne omstilling på verdenshavene. Men der er brug for en massiv opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til at putte i tanken på vores skibe, hvis vi skal komme helt i mål med ambitionen om klimaneutral skibsfart, og hvis vi skal kunne leve op til gældende EU-regler og IMO’s Net Zero Framework. Det kræver investeringer i hele værdikæden, og det kræver også et stærkt fokus på etablering og opskalering af produktion af PtX-brændstoffer i Danmark. De danske rederier er allerede godt i gang med at indkøbe nye skibe, der kan sejle på grønne brændstoffer, så efterspørgslen er der”, siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

"Vi støtter rapportens fire anbefalinger om for eksempel mål for opskalering af produktionen af grønne brændstoffer understøttet af indsatser i Danmark og fra EU, herunder danskproduceret Power-to-X baseret e-SAF til luftfarten. Det har Brancheforeningen for Dansk Luftart og Luftfartens klimapartnerskab, som sekretariatsbetjenes af DI Transport, talt for længe. Det er afgørende, at vi sikrer en effektiv integration af hele leverandørkæden frem til luftfartsselskaberne, hvor brændstoffet anvendes. Den kan kun ske baseret på den rigtige risikodeling. Her er anbefalingen om, at regeringen for eksempel skal øremærke danske midler fra EU’s ETS-system til dansk PtX-produktion og udmønte midlerne via en dobbelt auktionsmekanisme, vigtig”, siger Hakon Iversen, branchedirektør i DI Transport, som er sekretariat for Brancheforeningen for Dansk Luftfart og Klimapartnerskabet for Luftfart.

Fakta

• Rapporten ’Dansk produktion af grønne PtX-brændstoffer til luft- og skibsfarten’ præsenterer fire konkrete anbefalinger til regeringen, så produktionen af grønne brændstoffer kan opskaleres.

• PtX (eller Power-to-X) dækker over en teknologi, der bruger grøn strøm til at producere brint, der kan omdannes til en række grønne brændstoffer. Disse kan nedbringe CO2-udledningerne fra den internationale luft- og skibsfart markant.

• Den internationale luftfart og skibsfart reguleres af FN-organisationerne ICAO (International Civil Aviation Organisation) og IMO (International Maritime Organization).

• IMO har en ambition om, at sektoren skal være i netto-nul i eller omkring 2050. Et flertal i IMO er i april 2025 blevet enige om bindende regulering for at opnå målet. Aftalen skal endeligt vedtages ved afstemning i oktober 2025.

• ICAO har sat et mål om netto nuludledning i 2050, men har endnu ikke vedtaget bindende regulering. Det er derfor nødvendigt at følge op med ny og mere slagkraftig regulering, der sikrer, at sektorens udledninger bliver nedbragt.

Kilde: Green Power Denmark

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup