8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen
Bekymringen for klimaet er udbredt, og mange gerne vil handle på den grønne omstilling. En ny undersøgelse viser dog, at visse barrierer står i vejen for, at flere kan tage meningsfulde skridt mod en mere bæredygtig livsstil.
Baseret på svar fra over 30.000 mennesker i 30 lande viser rapporten ”People and Planet Consumer Insights and Trends 2025” en markant forskel mellem intention og handling: 81 procent siger, at de gerne vil gøre mere for at bekæmpe klimaforandringer – men kun 40 procent siger, at de rent faktisk gør en væsentlig indsats i dag. Foto: Ingka
En ny rapport fra Ingka Group – den største IKEA-forhandler – og den uafhængige analysevirksomhed GlobeScan viser, at selvom de fleste gerne vil leve mere bæredygtigt, føler mange sig ude af stand til det på grund af hovedsagligt tre udfordringer: manglende støtte fra regeringer og virksomheder, usikkerhed om hvilke handlinger der gør den største forskel, og omkostningerne.
Baseret på svar fra over 30.000 mennesker i 30 lande viser rapporten ”People and Planet Consumer Insights and Trends 2025” en markant forskel mellem intention og handling: 81 procent siger, at de gerne vil gøre mere for at bekæmpe klimaforandringer – men kun 40 procent siger, at de rent faktisk gør en væsentlig indsats i dag.
Denne forskel – mellem hvad folk ønsker at gøre, og hvad de føler sig i stand til – viser, hvordan systemiske, informationsmæssige og økonomiske barrierer bremser fremskridt mod en mere bæredygtig livsstil.
Centrale resultater i rapporten
Manglende systemisk støtte er den største barriere: 46 procent peger på utilstrækkelig støtte fra regeringen, og 39 procent siger, at virksomheder ikke gør nok for at hjælpe dem med at handle grønnere.
Usikkerhed om effekt: 44 procent ved ikke, hvilke handlinger der har størst betydning, og det forhindrer dem i at gøre mere.
Pris er fortsat en stor barriere: 41 procent siger, at omkostningerne holder dem tilbage.
Viljen er der: 81 procent erklærer, at de gerne vil gøre mere for at reducere klimaforandringer.
Bekymringen er størst blandt unge og børnefamilier: 67 procent af de 18–24-årige og 68 procent af dem, der bor med børn, udtrykker høj klimabekymring.
Undersøgelsen belyser forskellen mellem hensigt og handling: folk bekymrer sig og vil gerne gøre mere, men økonomiske begrænsninger, uklarhed og manglende støtte gør det svært at omsætte vilje til handling. For eksperter i adfærdsændring handler udfordringen ikke kun om at vide, hvad folk siger, de vil – men om at forstå, hvorfor de handler, som de gør, og hvordan barrierer kan fjernes for at frigøre mere bæredygtige valg og vaner.
“Denne forskning giver os et indblik i, hvordan folk tænker og handler i dag – og det er et vigtigt udgangspunkt. Men reel forandring kræver, at vi går dybere: at vi forstår ikke bare, hvad folk gør, men hvorfor, og hvordan vi kan støtte dem i processen
“Klimaangst kan føles overvældende, men med den rette støtte kan den blive en drivkraft for handling. Og mens simple handlinger som genbrug er vigtige, ligger den virkelige udfordring og mulighed i at skalere dem op til større livsstilsændringer – såsom reparation og genbrug, eller mere bæredygtig transport. Det er her, virksomheder og regeringer må tage ansvar – fjerne barrierer, skabe løsninger og gøre bæredygtig livsstil til det nye normale”, siger Dr. Patrick Elf, lektor i bæredygtig forretning ved Middlesex University.
GlobeScans resultater viser, at disse udfordringer går igen på tværs af lande og kulturer – og dermed afspejler et fælles strukturelt problem.
Folk verden over føler sig overvældet af omfanget af nutidens miljømæssige og sociale udfordringer. Den konstante strøm af negative nyheder har fået mange til at trække sig – ikke af ligegyldighed, men som en måde at håndtere det på. Mange føler sig modløse over manglende fremskridt fra regeringer og virksomheder, især de yngre generationer. De tvivler på, hvor stor en forskel de selv kan gøre, og føler sig ofte alene med ansvaret.
Læs også: Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt
Alligevel er motivationen til at handle stærk: folk vil gerne bidrage til at reducere klimaforandringer, især af praktiske grunde – som at spare penge (nr. 1 motivator) og forbedre helbredet (nr. 3). At vide, at deres indsats gør en forskel, er den næststærkeste drivkraft, men mange er usikre på, hvilke handlinger der har størst effekt. Pris og manglende støtte er stadig barrierer, men ønsket om at gøre mere er tydeligt – og folk efterspørger løsninger, der gør bæredygtige valg billige, effektive og nemme.
“De udfordringer, vi har identificeret, går på tværs af lande, generationer og kulturer – de er universelle og strukturelle. For ledere i erhvervsliv og politik er det et klart signal om at fokusere på forandring i stor skala frem for at forvente, at individet bærer byrden alene. Vores undersøgelse viser, at folk verden over har brug for adgang til bæredygtige produkter og services, der hjælper dem i hverdagen – og de har brug for vejledning i, hvilke handlinger der gør mest gavn, samt at se regeringer og virksomheder gå forrest”, siger Caroline Holme, Executive Director i GlobeScan.
Kilde: Ingka
/ PiB