Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab
Ny landsdækkende kampagne skal få flere husstande til at opbygge et simpelt nødlager og gøre befolkningen bedre rustet til kriser
“Dagligvarebutikkerne spiller en afgørende rolle i danskernes kriseforberedelse. Størstedelen af de anbefalede varer er nogle, man køber i supermarkedet, og derfor er det vigtigt, at detailhandlen og myndighederne arbejder tæt sammen. Vi bakker fuldt op om kampagnen og dens budskab om, at danskerne skal tage ansvar for egen forberedelse”, siger Jannick Nytoft, administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd. Foto: Keld Navntoft
Myndighederne lancerer en ny landsdækkende kampagne om hjemmeberedskab og det sker med fuld opbakning fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
En tidligere Norstat-undersøgelse foretaget for De Samvirkende Købmænd (DSK) viser, at selvom 95 procent af danskerne kender myndighedernes anbefalinger, er det kun fire ud af ti, der rent faktisk har opbygget et nødlager. Selv blandt dem, der har et lager, er det ofte de mest basale ting – for eksempel førstehjælpsudstyr, kontanter og dokumentkopier – som mangler.
“Kendskabet er højt, men handlingen halter. I en tid med klimahændelser, cybertrusler og geopolitisk uro er det vigtigt, at befolkningen er bedre forberedt. Den her kampagne er derfor et vigtigt skridt i den rigtige retning”, siger Jannick Nytoft.
Kampagnen skal få flere danskere til at etablere et simpelt nødlager af fødevarer, vand og fornødenheder, der kan klare en husstand i tre døgn uden strøm, vand eller internet.
Den nye kampagne bygger på anbefalingerne i Forberedt på kriser-folderen (2024) og vil være synlig i hele landet via tv, sociale medier, digitale skærme i storcentre, lokalaviser og online-medier. Samtidig lanceres en ny online Beredskabsberegner, hvor borgere kan få en skræddersyet liste over relevante varer og udstyr til hjemmet.
DSK’s administrerende direktør, Jannick Nytoft, ser kampagnen som både nødvendig og rettidig.
“Dagligvarebutikkerne spiller en afgørende rolle i danskernes kriseforberedelse. Størstedelen af de anbefalede varer er nogle, man køber i supermarkedet, og derfor er det vigtigt, at detailhandlen og myndighederne arbejder tæt sammen. Vi bakker fuldt op om kampagnen og dens budskab om, at danskerne skal tage ansvar for egen forberedelse”, siger Jannick Nytoft.
Under kampagnen kan butikkerne opleve større interesse for klassiske beredskabsprodukter såsom dunke med drikkevand, konserves, powerbanks, batterier, lommelygter og førstehjælpskasser. DSK opfordrer derfor til løbende dialog mellem detailhandlen og myndighederne, så eventuelle udfordringer kan håndteres i fællesskab.
DSK glæder sig over, at kampagnen giver borgerne konkrete værktøjer til at komme i gang.
“Et nødlager behøver hverken være dyrt eller omfattende – men det kræver, at danskerne bliver mindet om det og får hjælp til at vælge de rigtige produkter. Beredskabsberegneren er et rigtig godt redskab”, siger Jannick Nytoft.
Myndighederne anbefaler et nødlager til tre døgn, som bør indeholde:
• Tre liter vand per person per døgn
• Holdbare fødevarer, der kan spises uden tilberedning
• Alternativer til strøm og varme
• Førstehjælpsudstyr
• Hygiejneprodukter
• Vigtige dokumenter og basale kontanter
Kilde: De Samvirkende Købmænd
/ PiB
