Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

Nye tal fra årets første kvartal viser en bemærkelsesværdig tendens blandt forbrugere i Danmark, Norge og Sverige: en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder.

Der er en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder. Foto: Bonzer

11.04.2025

SCM.dk

I Danmark er søgninger på "boykot USA" eksploderet fra næsten ingen registreringer i december til hele 2.175 i marts 2025. Sverige viser en lignende tendens med 3.381 søgninger på "bojkotta USA" i samme periode. Det viser ny søgemaskine-data i en netop publiceret analyse fra SEO-bureauet Bonzer.

"Vi ser en tydelig 'toldeffekt' i Norden. Forbrugerne vender sig i stigende grad mod lokale alternativer, og denne adfærd, drevet af den nuværende geopolitiske usikkerhed, kan meget vel vise sig at være en varig forandring. Kriser kan skabe nye vaner, og det ser ud til, at vi i Skandinavien får øjnene op for kvaliteten og tilgængeligheden af vores egne produkter. Vi har med andre ord fået smag for vores egne hjemmemarkeder", udtaler Thomas Bogh, CPO & Partner i Bonzer.

Tendensen er tydelig i flere produktkategorier. Danskerne foretrækker Jolly Cola over både Coca Cola og Pepsi. Søgninger efter den danske sodavand er steget med hele 1.550 procent i marts 2025 sammenlignet med året før, hvilket indikerer en klar præference overfor amerikanske giganter som Coca Cola og Pepsi.

Svenskerne har fået smag for dansk ketchup. Søgninger efter "dansk ketchup" i Sverige er steget eksplosivt, mens interessen for amerikanske mærker som Heinz er faldet.

Lokal chokolade hitter i hele Norden. Både i Sverige (Marabou +33 procent) og i Norge (Freia +42 procent) oplever de nationale chokolademærker en markant stigning i søgeinteresse, mens amerikanske alternativer som Butterfinger har mistet op til 78 procent af deres søgninger i Sverige.

Læs også: Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

Svenske våbenaktier er i høj kurs. Interessant nok ses en markant stigning i søgninger efter den svenske våbenproducent Saab i alle tre skandinaviske lande (Norge +30 procent, Sverige +114 procent, Danmark +237 procent), hvilket indikerer en bredere interesse for regional sikkerhed og selvstændighed.

“Udviklingen i søgeinteresse ligner til forveksling den udvikling vi så for webshops under corona. En krise der på mange måder har skabt vedvarende effekt i form af online shopping i dag. Her kan den nuværende toldkrig og tone fra USA ligeledes føre til vedvarende stærkere lokale markeder i Danmark og Norden som helhed. Det er tydeligt, at forbrugerne ser sig interesseret i de nordiske varer, hvilket skaber et potentiale for mere samarbejde mellem virksomheder i Norden”, uddyber Thomas Bogh.

Udviklingen i søgeadfærd peger samlet på et potentielt varigt skifte i de skandinaviske forbrugeres præferencer, som er drevet af en kombination af geopolitiske faktorer og en øget bevidsthed om lokale produkter.

"Det bliver spændende at følge, om denne "toldeffekt" vil fortsætte og hvordan den vil påvirke markedet på længere sigt", siger Thomas Bogh.

Kilde: Bonzer

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle