Apple lover ren energi i forsyningskæden

Den amerikanske teknologigigant Apple sigter efter at lukke et hul i sin strategi for ren energi ved at indgå partnerskaber med sine leverandører om at gå over til vedvarende kilder.

Apples butikker kører hovedsageligt på vedvarende energi. Fremover skal selskabets leverandører i langt højere grad gøre det samme..

26.09.2016

SCM.dk

”Designed by Apple in California. Assembled in China”. Sådan står der på bagsiden af hundredtusindvis af Apple-produkter verden over. Men hvor design- og salgsprocessen i altovervejende grad er sket på basis af energi leveret fra vedvarende kilder, så ser det mere tvivlsomt ud med selve produktionen.

Læs også: Apple tjekker hele forsyningskæden for konfliktmineraler

For mens den amerikanske gigant i dag får strøm til næsten alle sine datacentre, kontorer og egne butikker på verdensplan fra de store fornybare energiformer som vind- og vandkraft samt solenergi, så er koncernens tredjepartsleverandører at komponenter til iPhone, iPad osv. i langt højere grad afhængig af fossile kilder såsom kul og olie.

Derfor er selskabet, der for alvor introducerede verden for begrebet smartphone, gået i gang med at indgå en stribe partnerskaber med leverandører længere nede i sin forsyningskæde for at sikre, at de overgår til ren energi, skriver Yahoo News.

”Vi tror fuldt og fast på, at alle har et ansvar for at adressere klimaforandringerne, og vi tager vores centrale leverandører med os på den rejse”, sagde Apples vicepræsident for miljø, policy og sociale initiativer, Lisa Jackson, ved denne uges Climate Week i New York.

Flere leverandører på vej allerede
Ved samme lejlighed fortalte hun, at omkring 77 procent af Apples samlede CO2-udslip kommer fra virksomhedens globale supply chain, herunder en lang række underleverandører og produktionsfaciliteter, som Apple hverken ejer eller driver. Denne afhængighed af andre er en af de sidste, store udfordringer for Apple i forhold til at kunne kalde sig fuldstændig drevet af vedvarende energi (VE).

Ifølge Lisa Jackson arbejder Apple pt. sammen med sine globale leverandører om at installere 4 GW ny, vedvarende energi frem mod 2020, heraf halvdelen i Kina. Flere af Apples store leverandører har allerede forpligtet sig til at gå over til udelukkende ren energi, bl.a. skærmglasproducenten Lens Technology i Kina, Solvay Specialty Polymers, der laver antenner, og Catcher Technology, som fremstiller aluminiumscovere. Alle tre sigter efter 100 procent VE i 2018.

Alt i alt er Apples forsyningskæde på vej mod at aftage 1,5 mia. kWh grøn strøm om året i 2018, svarende til strømforbruget i 1 mio. kinesiske husstande.

Derudover arbejder Apple stadig i retning af målet om, at virksomhedens direkte drift skal være komplet drevet af strøm fra vedvarende kilder. Som antydet indledningsvist er man tæt på det mål med en aktuel status på omkring 93 procent VE i drift, fortalte Lisa Jackson.

Læs også: Nike løfter sløret for sit bæredygtige DC

Endelig har Apple også tilsluttet sig RE100-initiativet om netop vedvarende energi. Initiativet tæller nu 81 globale virksomheder, herunder Ikea, BMW, Walmart, Starbucks, H&M, Google, facebook og Unilever, der arbejder for at udbrede og styrke VE verden over.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nu sker det: Industriens brug af elektrificering oplever gennembrud

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Genbrug på autopilot – nemt og smart

10.11.2025SCM.dk

Dansk Industri samler kræfterne for et stærkere beredskab

10.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden kræver solidt greb om scope 3

07.11.2025SCM.dk

Droner og betalingskaos får danskerne til at tage kriseberedskab alvorligt

07.11.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

07.11.2025SCM.dk

Højesteret sår tvivl om Trumps toldpolitik

07.11.2025SCM.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online