Bæredygtighed kræver ofte tætte samarbejder

Bæredygtighedsarbejde er komplekst. For de virksomheder, som vil mindske deres klimaaftryk, er der ekstremt mange aspekter at se på. Flere virksomheder indgår samarbejde for at opnå de bedste resultater. FUCHS har indledt et samarbejde med transportvirksomheden Freja.

Bæredygtighedsarbejde er komplekst. For de virksomheder, som vil mindske deres klimaaftryk, er der ekstremt mange aspekter at se på. Flere virksomheder indgår samarbejde for at opnå de bedste resultater. FUCHS har starter et samarbejde med transportvirksomheden Freja. Foto: Fuchs..

13.04.2023

SCM.dk

Hvis man vil have fuld fokus på bæredygtighedsarbejdet, er man nødt til at se på hele proces- og værdikæden. Transporter og indkøb af råvarer står for eksempel for en meget stor del af FUCHS’ udslip. Her gælder det om at arbejde sammen med andre, som ønsker at gå i samme retning. Freja kører nu gods dagligt fra FUCHS’ lager i Västerhaninge lige uden for Stockholm og til de nordiske nabolande.

Mens hele transportbranchen kæmper for at mindske sit klimaaftryk, har FUCHS og Freja allerede nået at tage nogle store skridt fremad i bæredygtighedsarbejdet. Det første reelle skridt er de daglige transporter mellem Stockholm og Norges hovedstad Oslo, hvor der køres på HVO100.

HVO står for Hydro genereret vegetabilsk olie og er et avanceret fornybart brændstof til dieselmotorer. Det blandes ofte med almindelig diesel, når man vil mindske miljøpåvirkningen, og HVO100 betyder, at brændstoffet er 100 procent fornybart.

Selvom vi taler om såkaldt Hydro genereret vegetabilsk olie, kan HVO100 fremstilles af både vegetabilske olier (for eksempel raps og tallolie) og animalsk fedt (fra for eksempel slagteri- og fiskeindustrien). I henhold til EU’s direktiv om fornybar energi må brændstoffet ikke indeholde olie fra kilder, som vil kunne anvendes til fødevareproduktion, eller olie fra kilder, som påvirker miljøet (for eksempel palmeolie). Der er dog tilladt at anvende restprodukter fra fremstillingen af palmeolie (for eksempel PFAD).

”Med HVO100 i tankene kan vi reducere vores kuldioxidudslip med 90 procent i forhold til almindelig diesel. Det giver også mindre partikeludslip og lavere partikelemissioner”, fortæller Søren Skive, administrerende vicedirektør for Freja Sverige.

Hvis man virkelig vil minimere sin klimapåvirkning og optimere bæredygtigheden på sine transporter, er det nødvendigt at arbejde på flere fronter. For FUCHS og Freja er det ikke tilstrækkeligt, at alle Frejas transporter foregår med HVO100. Sammen har de to virksomheder også set på alt lige fra valg af lastbiler til lastoptimering.

”Ved også at kigge på, hvilke biler vi kører med, og hvordan vi laster dem, er det lykkedes os at halvere mængden af transporter på Norgesruten uden at mindske vores serviceniveau til kunderne”, fortæller Magnus Stolt, som har ansvaret for lager og distribution hos FUCHS.

”Tidligere kørte vi to biler om dagen til Norge, men nu klarer vi os med én. Og vi kan se, at det gør en stor forskel! Det bliver endnu mere, når vi også er fuldt i gang i Danmark”, fortsætter han.

Læs også: Nu skal der bygges bæredygtighed ind i alle dele af kæden

Lastoptimering kombineret med HVO100 gør en forskel. I henhold til tidligere teoretiske beregninger skulle FUCHS i år realisere en kuldioxidbesparelse på 200 ton med det nye oplæg for Osloruten, men som det ser ud nu, kommer kuldioxidudslippet i stedet til at blive reduceret med hele 250 tons.

”Når vi kigger på det, vi plejer at kalde ”from tank to wheel”, kan vi i dag med vores nu halverede transportmængde prale med, at vi har nulstillet vores kuldioxidudslip på Norgesruten. Og når vi ser på det samlede billede, det, man plejer at kalde ”from well to wheel” eller ”fra kilde til hjul”, som inkluderer alle udslip fra råolieudvinding og behandling til distribution og forbrænding i køretøjet, så sænker vi på nuværende tidspunkt udslippet på ruten med 90 procent”, siger Magnus Stolt.

”Og så har vi endda kun nået at samarbejde i godt et år”, tilføjer Søren Skive og fortsætter:

”Men det var tydeligt allerede fra indgåelsen af aftalen, at vi talte samme sprog. Vi fandt hurtigt hinanden, og jeg oplever en interessant og dynamisk proces med andre, der er lige så fokuserede på miljøpåvirkninger som os. FUCHS’ primære fokus har aldrig kun handlet om pris, men om at tænke langsigtet”.

”Ja, det er rigtigt, men kuldioxidudslip og fragtomkostninger går unægtelig hånd i hånd. For selvom HVO100 er et dyrere brændstof, tjener vi det jo ind på vores halverede transportmængde. Jeg sætter virkelig stor pris på dette samarbejde, som har ført os hertil. Søren er lydhør. Og at han har været i branchen længe, bidrager til den fælles forståelse. Og så tror jeg også, at den store indkøbskonkurrence i Norge har betydet, at Freja har været vant til at analysere kundernes behov allerede fra start. Frejas analytiske evner har bidraget til, at de skilte sig ud i indkøbsprocedurer”, siger Magnus Stolt.

Udfordringerne og dialogen fortsætter med ugentlige diskussioner på dagsordenen. Først for ligger Danmark, hvor der også foregår en proces i retning af inden for den nærmeste fremtid at finde de bedste løsninger for lokal distribution, det, som kaldes for ”the last mile”.

”Her kigger vi meget på investeringer i elbiler, en løsning som formodentlig også snart vil finde sted i nabolandene. For efter Norge og Danmark er det jo Sverige og Finland, der står for tur. Vi kigger også på indkommende fragt fra Europa”, fortæller Søren Skive.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia