Bahrain vil være logistiklink mellem øst og vest

Den lille ø-stat Bahrain i Mellemøsten har skabt en stribe kontakter til kinesiske virksomheder med henblik på at opbygge handels- og logistikrelationer de to lande imellem.

Bahrain, her hovedstaden Manama, vil være en vigtig logistikhub mellem Kina og Mellemøsten. Foto: Flickr/Harold Heindell Tejada.

09.10.2015

SCM.dk

Ørkenstaten Bahrain, en ø i den persiske golf ud for Saudi Arabien med blot 1,3 mio. indbyggere, har sin størrelse til trods store ambitioner når det kommer til landets internationale handelsmuligheder.

Læs også: Dansk eksport til Kina stiger eksplosivt

Nationens hjemlige investeringsagentur, The Bahrain Economic Development Board (EDB), har således underskrevet aftaler med tre store, kinesiske virksomheder, der gerne vil etablere sig i landet, skriver Arabian Business.

Navnlig en af disse aftaler, indgået med den Shanghai-baserede speditør Worldwide Logistics Group, kan være katalysatoren bag udviklingen af en logistikhub i Bahrain i tilknytning til et større indkøbscenter med kinesisk tema, der er under opførelse i hovedstaden Manama.

Worldwide Logistics, der beskæftiger sig med logistik og transport på en række områder, har 30 kontorer i Kina, men endnu ingen på verdensplan. Netop det spring ser man i Bahrain som et tegn på, at flere kinesiske virksomheder forhåbentlig vil etablere sig i en decideret handelszone, der kan blive en asiatisk indgang til det voksende marked i Golf-området.

Gunstige betingelser
”Lige nu er omkring 1.000 kinesere udstationerede i Bahrain. Det tal forventer vi stiger til 6.000 inden udgangen af 2016, og endnu flere bor andre steder i Golfen, så potentialet i markedet er stort,” siger chief executive for EDB, Khalid Al Rumaihi, til arabianbusiness.com.

De to andre aftaler, med hhv. et forsyningsselskab og en bank, skal nu videreforhandles for at få de endelige etableringsforhold på plads. I den forbindelse peger man i EDB på det gunstige betingelser på området som den gulerod, man satser på vil få flere virksomheder til at følge trop.

”Bahrain har nogle af de mest konkurrencedygtige driftsomkostninger i regionen, minimale restriktioner for udenlandske investeringer og en fordelagtig lovgivning, der tilsammen skaber et meget gunstigt miljø for internationale virksomheder. På den baggrund ser vi frem til at hjælpe endnu flere kinesiske selskaber med at etablere sig i Bahrain,” siger Khalid Al Rumaihi.

Læs også: Suez og Panama omdannes til distributionshubs

En KPMG-rapport fra november 2014 beregnede forretningsomkostningerne i Bahrain til at være 35 procent lavere end i Dubai og 46 procent lavere end i Qatar.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

03.10.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

02.10.2025SCM.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

02.10.2025SCM.dk

Ny rapport advarer: Europæernes levestandard trues af manglende klimahandling

01.10.2025SCM.dk

Erfaren industrileder skal styrke BILA Logistics’ internationale vækst

30.09.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Hurtig, bekvem og døgnåben dagligvarebutik uden personale

30.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Dørene er åbne til HI-messen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle