Barselsorlov påvirker kvinders karriere negativt

Yngre mænd og kvinder er drevet af samme ambitioner og motivation, når de drømmer om at blive ledere. Det viser en ny analyse udarbejdet af Tænketanken EQUALIS i samarbejde med Dansk Industri og Lederne. Analysen viser dog tydeligt, at barselsorlov står i vejen for kvindernes vej mod ledelse. Og det skal der gøres op med, mener organisationerne bag.

Der skal gøres op med barsel som en barriere for kvinders vej mod ledelse. Sådan lyder det fælles budskab fra (fra venstre) Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør hos DI, Bodil Nordestgaard Ismiris, administrerende direktør hos Lederne, og Gine Maltha Kampmann, administrerende direktør i Tænketanken EQUALIS. Foto: Lederne

09.08.2024

SCM.dk

Mænd motiveres til at blive ledere af deres første leder. Det gør kvinder også. Og 67 procent af kvinderne og 63 procent af mændene svarer, at det er de faglige opgaver og ansvar, der motiverer dem til at blive ledere. Og eksempelvis vægter både mænd og kvinder erfaring, når de svarer, hvad der skal til for at blive ledere.

Faktisk er mænd og kvinder ifølge analysen relativt ens, når det gælder motivation for ledelse og deres forestilling om, hvad det kræver at blive leder. Ligesom at de er enige om, at et lederjob skal kunne gå hånd i hånd med et familieliv. Sådan lyder nogle af resultaterne i en ny analyse udarbejdet af Tænketanken EQUALIS i samarbejde med Dansk Industri og Lederne: ”Erhvervslivets kommende ledere – en analyse af yngre mænd og kvinders ambitioner, motivation og barrierer for ledelse”.  

Analysen viser dog også nogle forskelle mellem kønnene. For eksempel er der en mindre forskel på, hvordan yngre mænd og kvinders lederambitioner kommer til udtryk, samt deres forventninger til, hvordan balancen mellem arbejds- og familieliv kan lykkes i praksis.

Den største forskel er imidlertid barselsorlovens betydning. Næsten hver fjerde kvinde (24 procent) med lederambitioner oplever, at hendes barselsorlov har påvirket hendes karriereudvikling negativt. Omvendt er det kun lidt mere end hver tiende mand (11 procent), der har samme oplevelse. Og bekymringen om, hvorvidt familieforøgelse og barselsorlov påvirker karrieren, lurer allerede i baghovedet på flere kvinder, inden de overhovedet er gravide, viser analysen.  

Dén forskel er ikke alene et problem for den enkelte – det er et samfundsproblem, mener organisationerne bag rapporten. For når kvinder i højere grad end mænd oplever, at barselsorlov har negativ indvirken på deres karriere, er der risiko for, at de sænker deres lederambitioner og måske aldrig bliver ledere, selvom de har kvalifikationerne. Det er et problem for virksomhederne, som går glip af store dele af Danmarks talent.   

”Det går simpelthen ikke, at knap hver fjerde kvinde med lederambitioner har den oplevelse, at deres barselsorlov har negativ betydning for karriereudvikling. Det skal vi løse, blandt andet ved at støtte op om, at flere fædre kommer til at tage endnu mere barselsorlov. For nøglen til ligestilling på arbejdsmarkedet ligger i høj grad i, at forældrene deler orloven. Vi skal også støtte virksomheder og ledere i at blive endnu bedre til god barselshåndtering og sætte mål for flere kvinder i ledelse, så vi ikke mister de kvindelige talenter”, siger Bodil Nordestgaard Ismiris, administrerende direktør hos Lederne.  

”Virksomheder med diversitet i ledelsen skaber bedre resultater, stærkere organisationer og er mere innovative. Derfor er det mildest talt et stort problem, at vi stadig har et så kønsskævt arbejdsmarked, og at barselsorlov er en så stor bremseklods på mange kvinders karrieveje. Det er lykkedes at forhandle mere øremærket barsel til fædre på de seneste overenskomster, der dækker store dele af erhvervslivet, og jeg håber virkelig, at endnu flere fædre vil gøre brug af den mulighed, så kvinder får bedre muligheder for at udfolde deres talent i virksomhederne og i samfundet”, siger Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i Dansk Industri.

Læs også: Sådan skaber I en god tone på arbejdspladsen

Tænketanken EQUALIS peger på, at vi skal ændre vores opfattelse af, hvordan lederpotentiale ser ud:

”Undersøgelsen viser, at vi er nødt til at ændre vores billede af, hvem der kan have lederpotentiale. Du kan godt have lederambitioner og stadig gerne ville tage barsel – og det er uanset, om du er mand eller kvinde og hvilken alder, du har. Derfor nytter det ikke noget, at vi taber særligt kvinder på gulvet, der ellers gerne vil være ledere, i det øjeblik, at de begynder at stifte familie. Nutidens ledere er nødt til at blive bedre til at opsøge ambitionerne hos deres medarbejdere og dyrke de talenter, der faktisk er der”, siger Gine Maltha Kampmann, administrerende direktør hos Tænketanken EQUALIS.

Analysen indeholder også en række anbefalinger til, hvordan nogle af udfordringerne kan løses ude på arbejdspladserne. Blandt andet rådes virksomheder og ledere til at gennemføre samtaler og coaching med medarbejdere før og efter barselsorlov.

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online