Big data bag UPS’ højresving

Det amerikanske distributionsselskab UPS har en efterhånden berømt taktik omkring sine leveringer i byerne, der sigter efter så få venstresving, som muligt. Strategien er i høj grad datadrevet.

En UPS-lastbil lægger an til det, selskabets biler gør i 9 ud af 10 tilfælde, nemlig at svinge til højre. Big data viser, at det bedst kan betale sig, selv hvis det giver en lidt længere rute. Foto: UPS.

15.02.2017

SCM.dk

Turn right. Det vil oftest være beskeden fra bilens navigationssystem, når en UPS-chauffør nærmer sig et lyskryds et sted i de tusindvis af storbyer verden over, hvor den amerikanske distributionsgigant er aktiv. UPS har nemlig en efterhånden velkendt strategi, der med både brændstofbesparelse og sikkerhed for øje, sigter efter at lade sine vogne svinge til venstre så sjældent som muligt – også selvom det giver en (lidt) længere rute.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Selskabet er ikke i tvivl om gevinsten. Deres egne beregninger viser, at de sparer 40 mio. liter brændstof og CO2-udledninger på 20.000 ton om året. Som Mythbusters også har bevist, så handler det simpelthen om, at det koster mere tid i tomgang at skulle dreje til venstre, hvilket spilder mere benzin end at køre en mindre omvej.

Baggrunden for disse beregninger er de enorme mængder data, UPS’ over 100.000 køretøjer indsamler mens de leverer de 18,7 mio. pakker, selskabet håndterede dagligt i 2015. Oplysningerne bruges til at ruteoptimere så meget som muligt for både den enkelte chauffør og hele flåden i de forskellige områder, der bliver dækket. Det er selskabets egen, massive databehandlingskapacitet, der bliver udnyttet.

Taktikken er klar: venstresving forbudt (næsten). Foto: flickr/Andrew Bain.

Som senior VP Bob Stoffel har forklaret magasinet Fortune, så vil man ”aldrig lade en person dreje til venstre for at foretage en levering på den side. Vi vil hellere have en til at komme kørende af den vej og fortsætte til højre, netop for at undgå de venstresving, hvor du kommer til at side og vente på at komme på tværs igen”.

Kun 10 procent venstresving
Konkret betyder det, skriver IFLScience, at UPS har reduceret antallet af varevogne, man bruger med 1100, hvilket igen har skåret 28,5 mio. miles (knap 46 mio. km) af den samlede distance, man kører – selvom den enkelte bil altså nogen gange kører lidt længere, fordi man kun laver omkring 10 procent venstresving.

Det videnskabelige grundlag findes i det såkaldte Vehicle Routing Problem, som har udfordret transportselskaber, trafikforskere, byplanlæggere osv. i snart 60 år, siden det blev introduceret af matematikeren George Dantzig i 1959.

Læs også: Digitale øjne og data i forsyningskæden

Derudover viser data fra USA’s vejvæsen National Highway Traffic Safety Administration at over halvdelen (53,1 procent) af de uheld, der sker omkring krydsende trafik, involverer venstresving, sammenlignet med kun 5,7 procent højresving.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

06.05.2024SCM.dk

Danske virksomheder skal være skarpe på nye EU-krav

06.05.2024SCM.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle