Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre
Sourcing- og servicevirksomheden Solar, som tilbyder alt inden for tekniske installationer, er i proces med at indføre AGV’er og AMR’er på lagrene i Vejen, Danmark og Kumla, Sverige. Den store gevinst er, at mobile robotter frigør medarbejderkræfter til mere værdiskabende opgaver - og den store udfordring er, at de skal tænkes ind i lagerlayoutet.
”Vores daglige plukkevindue er meget komprimeret, og vi har derfor behov for alle hænder til at eksekvere på ordrerne. Så jo mere vi kan automatisere de bagvedliggende rutineprægede interne transportopgaver jo bedre,” fortæller Tom Schmidt, Senior Specialist Group Operations. Foto: Solar
Solar har arbejdet med AGV’er (automated guided vehicles eller ’førerløse trucks’, red.) på centrallageret i Vejen siden 2021. Lageret er 50.000 m2 stort og en blanding af automatiseret og manuelt centrallager med et avanceret distributionssystem og høj leveringssikkerhed.
Centrallageret rummer over 51.000 artikelnumre for at kunne dække de mange forskellige kunders behov. Ud over forsendelse af varer, har Solar også etableret et ekspeditionscenter på centrallageret, hvor installatørerne selv kan komme og afhente forudbestilte varer – ligesom Solar arbejder med mange forskellige leveringskoncepter, der skal imødekomme kundernes mange forskellige behov. Solar arbejder hele tiden på at tilbyde sine kunder en hurtigere og mere effektiv levering af varer uanset, hvad behovet måtte være.
Et effektivt flow på lageret er altafgørende for den daglige håndtering af de enorme mængder varer, der kører igennem systemet. Mange af ordrerne har meget kort leveringsfrist, fordi varerne bliver anvendt i dynamiske byggeprojekter, hvor det går hurtigt og nye behov opstår løbende.
”Vores daglige plukkevindue er meget komprimeret, og vi har derfor behov for alle hænder til at eksekvere på ordrerne. Så jo mere vi kan automatisere de bagvedliggende rutineprægede interne transportopgaver jo bedre,” fortæller Tom Schmidt, Senior Specialist Group Operations.
Tre AGV’er til indgående palleflow
Han og kollegaer har derfor eksperimenteret med at få tre AGV’er til at håndtere en del interne flyt af paller fra varemodtagelsen til andre dele af det store lagerareal.
Men det involverer en lang køretur igennem vores højlager, og her har vi erfaret, at det kræver mere plads, end vi oprindelig havde tænkt.
Tom Schmidt
Tre AGV’er til indgående palleflow
Han og kollegaer har derfor eksperimenteret med at få tre AGV’er til at håndtere en del interne flyt af paller fra varemodtagelsen til andre dele af det store lagerareal.
”AGV’erne kan hjælpe os i det indgående vareflow. Men det involverer en lang køretur igennem vores højlager, og her har vi erfaret, at det kræver mere plads, end vi oprindelig havde tænkt. AGV’erne er meget sikre med masser af sensorer, der sikrer, at de stopper, hvis de møder en forhindring. Men det er alligevel vigtigt, at de har deres egen dedikerede bane at køre i, hvor der ikke foregår for meget krydsende trafik af medarbejdere med palleløftere og andet grej,” fortæller Tom Schmidt.
Samtidig har Solar investeret i fire AGV’er til at håndtere palleflyt mellem P/D-station (pick and deposit, red.) og lagerlokation på virksomhedens to højlagre samt to AGV’er til at servicere palleflyt på det ene af de to højlagre. Disse bruges især til vareflow ind på lager, men også i et enkelt område for varer der skal ud til pluk, hvor lagerpallen efter pluk i nogle tilfælde sendes retur til lageret igen.
”AGV’erne kræver mere vendeplads, end vi oprindelig havde været opmærksomme på,” fortæller han og supplerer:
”Vi har høstet en del gode erfaringer med AGV’erne, nemlig at de kræver god plads, og at deres bane skal tænkes ind i lagerlayoutet. Det er vi nu i færd med at tage højde for ved at ændre lagerlayoutet.”
”AMR’erne er mere fleksible og kan hurtigere bevæge sig på tværs af forskellige ruter og trafikflows. Vi forventer, det kommer til at fungere godt for os med at kombinere styrkerne ved AGV’erne og AMR’erne på denne måde”, fortæller Tom Schmidt. Foto: Solar
Høstede erfaringer optimerer løsning i Sverige
Erfaringerne fra Vejen har Tom Schmidt og kollegaer taget med til Solars lager i Kumla i Sverige, som er under opførelse, hvor de har besluttet også at indføre mobile robotter. Her er Solar i færd med at indføre en række AGV’er og AMR’er (autonomous mobile robots eller ’selvkørende gulvrobotter’, red.). Her har Solar fra starten tænkt plads og layout ind i løsningen, så de mobile robotter får gode forhold at fungere i. AGV’erne sørger for de lange, ensartede transporter fra A til B; mens AMR’erne tager sig af de mere fleksible ruter, der i Solars tilfælde er fra B til otte forskellige plukkelokationer.
”AMR’erne er mere fleksible og kan hurtigere bevæge sig på tværs af forskellige ruter og trafikflows. Vi forventer, det kommer til at fungere godt for os med at kombinere styrkerne ved AGV’erne og AMR’erne på denne måde. Jeg er sikker på, at vores koncept i Sverige kommer til at fungere rigtig godt, og at det er fremtiden for os,” fortæller Tom Schmidt.
Fire læringer om AGV og AMR
Han opsummerer Solars foreløbige erfaringer med mobile robotter i følgende fire læringspunkter:
- Den teknologiske udvikling går utroligt hurtig, så det er vigtigt at komme i gang med automatisering og høste praktiske erfaringer.
- Lad dit behov styre løsningen: AGV’er er gode til de lige linjer. Er der områder med relativ mange forstyrrelser, så er AMR’er stærke til at håndtere fleksible transportruter.
- Tænk robotter ind i lagerlayoutet. De skal have den plads, de har brug for, ellers fungerer det ikke.
- Medarbejdere vil ofte have en sund skepsis over for robotter, men de vil samtidig også gerne udfordres og have en mere varieret arbejdshverdag. AGV’er, AMR’er og anden automatisering kan overtage de ensartede opgaver og skabe mere interessant arbejdsindhold for medarbejderne.
