Bilka styrker grøn hjemmelevering med elbiler

En voksende eldreven flåde skal sikre mere klimavenlig vareudbringning til 94 procent af landet og understøtte Salling Groups mål om CO₂-fri transport i 2040.

”Vi har i mange år arbejdet hårdt på at minimere de klimabelastende udledninger fra transport, og vi har et mål om i 2040 at have en varetransport uden udledning af CO2e”, siger logistikdirektør i Salling Group, Nicolai Gradman. Foto: Salling Group

13.05.2025

SCM.dk

Hver dag kører BilkaToGo hjemmeleveringsbiler rundt med hverdagsvarer til kunderne over det meste af landet. Nu tager landets største hypermarked et vigtigt skridt for at sikre, at transporten sker i overensstemmelse med Salling Groups ambitioner om at reducere de klimabelastende udledninger fra transporten.

”Vi har i mange år arbejdet hårdt på at minimere de klimabelastende udledninger fra transport, og vi har et mål om i 2040 at have en varetransport uden udledning af CO2e”, siger logistikdirektør i Salling Group, Nicolai Gradman.

Bilka har efter påske fået de første elbiler på vejene til at levere havregryn, mælk og æg direkte til kundernes dørtrin. En del af hjemmeleveringsflåden er nu eldreven, men der er flere elbiler på vej. Om få år er ambitionen, at alle Bilkas hjemmeleveringsbiler skal køre på el.

”Udover de 10 elbiler Bilka allerede har modtaget, kommer der yderligere fire biler om en måneds tid. I løbet af juni forventes de at være etableret som en fast del af Bilkas hjemmelevering. Elbilerne vil i starten, qua rækkevidde, blive brugt til at køre de kortere ruter, men på sigt skal alle bilerne køre på el. Inden det mål realiseres er der behov for en udvikling i forhold til batteriernes rækkevidde og en bedre infrastruktur i form af lynladere forbeholdt erhvervskøretøjer, og derfor øger vi antallet af elbiler gradvist og udfaser først brændstofsbilerne helt, når de forhold er forbedret”, siger Nicolai Gradman.

Efter knap to års levetid har Bilka accelereret udvidelsen af BilkaToGo Hjemmelevering markant, så Bilka i dag når ud til 94 procent af de danske postnumre. Sidste år var tallet 64 procent. 

Læs også: Efterspørgslen på gasdrevne lastbiler stiger 25 procent

”I Bilka forsøger vi hele tiden at optimere og løfte indkøbsoplevelsen for vores kunder, og hjemmelevering er en vigtig del af den rejse. I takt med at BilkaToGo Hjemmelevering fylder mere og mere i vores forretning, er der også et behov for flere hjemmeleveringsbiler, og det har i den forbindelse været oplagt for Bilka at få elbiler i stalden”, siger direktør i Bilka, Mark H. Nielsen.

Udover BilkaToGo-personalet, som kommer til stå for at plukke og pakke varerne, er det også stadig Bilkas egne servicebude der sørger for, at varerne bringes ud i løbet af aftenen – nu uden motorstøj. 

I Salling Group er målet, at al benzin og diesel transport med egne biler udfases inden udgangen af 2040. Næste skridt bliver at omfatte underleverandører, det vil sige leverandører som ikke er direkte kontrolleret af Salling Group.

Kilde: Salling Group

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle