Efterspørgslen på gasdrevne lastbiler stiger 25 procent
Flere transportvirksomheder vælger gasdrevne lastbiler som et bæredygtigt alternativ med lavere CO2-udledning og driftsomkostninger.
”Mange af vores kunder vælger at erstatte deres diesellastbiler med gasdrevne lastbiler som en nem måde at reducere deres CO2-udledning her og nu”, fortæller Jan Hjelmgren, Head of Product Management hos Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks
Den globale kundeefterspørgsel efter Volvos gasdrevne lastbiler vokser, og Volvo Trucks har solgt mere end 8.000 lastbiler rundt om i verden. I løbet af 2024 steg salget med 25 procent, hvor de største markeder er Sverige, Norge, Holland, Spanien og Storbritannien. Volvos gasmotorer fås i Volvo FM-, FH- og FH Aero-modellerne, og de kan skifte problemfrit mellem biogas (ikke-fossil gas produceret af organisk affald) og almindelig flydende naturgas (Liquified Natural Gas).
Gasdrevne Volvo-lastbiler har rækkevidde på op til 1.000 kilometer mellem optankninger, hvilket gør dem velegnede til transportopgaver som fjerntransport og tung regional distributionskørsel, men også entreprenørkørsel. De repræsenterer et reelt alternativ til andre typer lav-emissionskøretøjer, når transportvirksomheder og -købere søger efter måder at blive mere bæredygtige på.
”Mange af vores kunder vælger at erstatte deres diesellastbiler med gasdrevne lastbiler som en nem måde at reducere deres CO2-udledning her og nu”, fortæller Jan Hjelmgren, Head of Product Management hos Volvo Trucks, og fortsætter:
”Volvos gasdrevne lastbiler er en reel win-win for transportvirksomhederne, da de kan kombinere lavere ejeromkostninger med en markant reduceret CO2-udledning og samtidig bevare produktiviteten”.
Flere lande tilbyder allerede nu et omfattende netværk af tankstationer med en voksende adgang til biogas. (Ifølge en rapport fra European Biogas Association - Statistical Report 2024 voksende
den globale produktion af biogas med 21 procent i løbet af 2024. Det betyder, at muligheden for at reducere CO2-udledningen med op til 100 procent åbner for et betydeligt antal lastbilejere. Biogas er en omkostningseffektiv løsning sammenlignet med diesel på markeder med skattemæssige incitamenter og statstilskud til vedvarende brændstoffer og lave emissioner. Også almindelig, flydende naturgas (LNG) reducerer CO2-udledningen med op til 20 procent ("Tank to Wheel") i forhold til diesellastbiler.
”Vores gasmotorer er baseret på en overlegen teknologi, der klart overgår konkurrencen på motoreffekt, drejningsmoment, motorrespons og brændstoføkonomi. Chauffører fortæller os, at de sætter pris på det lave støjniveau, kraftoverskuddet, køreegenskaberne og den behagelige kørsel i vores gaslastbiler”, siger Jan Hjelmgren.
FAKTA CO₂-besparelser med gasdrevne lastbiler:
• Skift fra diesel til LNG (flydende naturgas) reducerer CO2-udledningen med op til 20 procent (Tank til hjul).
• At gå fra diesel til biogas/bio-LNG reducerer CO₂-udledningen med op til 100 procent (Tank til hjul).
• Bio-LNG produceres af råmaterialer som husholdningsaffald, landbrugsaffald og spildevand.
• Bio-LNG har samme egenskaber som almindelig LNG, når det gælder ydeevne, håndtering og tankning.
Kilde: Volvo
/ PiB