Biobrændstoffet HVO tilbydes nu på truckanlæg i Nordjylland

Med introduktionen af HVO på det første Shell truckanlæg i Danmark tager DCC Energi et vigtigt skridt i bestræbelserne på at udbygge erhvervskunders adgang til HVO.

”Anlægget i Svenstrup er det første Shell anlæg herhjemme, der får HVO. Vores plan er nu gradvist at indfase HVO på flere af vores truckanlæg, hvor vi i dag tilbyder GTL. Både HVO og GTL er anerkendte, syntetiske brændstoffer, der giver erhvervskunder et godt alternativ til traditionel diesel. Begge brændstoffer har fordele i form af væsentlig mindre røg, lugt og færre partikler ved forbrændingen sammenlignet med diesel. Men HVO har den ekstra fordel, at det er baseret på affaldsbiomasse, og derfor har et betydeligt lavere klimaaftryk end diesel og GTL”, forklarer Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi. Foto: DDC Energi

27.02.2025

SCM.dk

Energiselskabet DCC Energi tilbyder nu HVO på Shell truckanlægget i Svenstrup i Nordjylland, hvor tunge køretøjer kan tanke HVO som alternativ til traditionel diesel. I Svenstrup erstatter det biobaserede HVO dieselbrændstof det naturgasbaserede GTL dieselbrændstof, som DCC Energi lancerede i Danmark i 2016.

”Anlægget i Svenstrup er det første Shell anlæg herhjemme, der får HVO. Vores plan er nu gradvist at indfase HVO på flere af vores truckanlæg, hvor vi i dag tilbyder GTL. Både HVO og GTL er anerkendte, syntetiske brændstoffer, der giver erhvervskunder et godt alternativ til traditionel diesel. Begge brændstoffer har fordele i form af væsentlig mindre røg, lugt og færre partikler ved forbrændingen sammenlignet med diesel. Men HVO har den ekstra fordel, at det er baseret på affaldsbiomasse, og derfor har et betydeligt lavere klimaaftryk end diesel og GTL”, forklarer Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi, der blandt andet driver Shell tankstationerne i Danmark.

Sammenlignet med traditionel diesel er HVOs samlede CO2e aftryk op til 90 procent mindre, da det er fremstillet af 100 procent biomasse. Forkortelsen HVO står for Hydrotreated Vegetable Oil. Langt de fleste lastvognsproducenter godkender HVO til direkte anvendelse i eksisterende dieselmotorer. HVO er fuld blandbar med diesel, og det er derfor nemt og fleksibelt for erhvervskunder at skifte mellem diesel og HVO alt afhængig af, hvad slutkunderne eller de selv ønsker.

”Vi ser en stigende efterspørgsel på brændstofløsninger, der kan bistå erhvervsvirksomheder med at reducere klimaaftrykket. Her spiller HVO lige nu en vigtig rolle for dem, der ikke umiddelbart har mulighed for at elektrificere deres vognpark eller materiel. Det er også derfor, at vi nu indfaser HVO på vores første truckanlæg og lige så stille skruer op for adgangen til HVO ude langs vejene”, siger Lena Løwe Sørensen.

Læs også: Forlig på transportområdet sikrer markant lønløft

Den afgiftsomlægning, som trådte i kraft ved årsskiftet, har helt aktuelt reduceret prisforskellen mellem diesel og HVO med 1,12 kr./liter ex moms. Det vil øge interessen for HVO yderligere i Danmark, forventer DCC Energi.

Hidtil har DCC Energi fokuseret på leverancer af HVO til erhvervskunders hjemmetank. Men over de kommende år er planen gradvist at indføre brændstoffet på flere Shell truckanlæg, hvor der er tankkapacitet og størst potentiel efterspørgsel fra erhvervskunderne.

Kilde: DDC Energi

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

18.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding