Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Mærsk er hoppet med på bæredygtighedsvognen og sætter nu tempoet op på den grønne omstilling. Logistikgiganten lancerer en CO2-neutral liner allerede i 2023. Det kræver både anderledes bygget skibe, men også helt nye typer brændstoffer, som ikke er helt billige.

25.02.2021

SCM.dk

”Vores ambition om at have en CO2-neutral flåde i 2050 var et moonshot – næsten utænkeligt – da vi annoncerede det i 2018. I dag ser vi det som et udfordrende, men samtidig muligt mål at nå”, siger Søren Skou, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, i en pressemeddelelse.

Anledningen er, at Mærsk netop har annonceret, at den første CO2-neutrale liner kommer til at sejle verdenshavene i 2023. Dermed bliver et af virksomhedens grønne 2030-mål opnået hele syv år før tid.

Det andet mål gør på at reducere emissionerne fra shipping med 60 procent. For at nå dette mål bygger Mærsk alle fremtidige skibe med muligheden for at sejle på bæredygtige brændstoffer.

Sjældne, men nødvendige brændstoffer

Selvom den bæredygtige liner har mulighed for at sejle på lavsvovlsolie, så er planen, at skibet fra dag ét kun skal bruges enten kulstof-neutralt e-methanol eller det bæredygtige bio-methanol.

Indtil videre er der dog ikke et marked for disse bæredygtige brændstoffer. Derfor er produktionen og indkøbet af dem den største udfordring for Mærsk lige nu.

”Det bliver en væsentlig udfordring at indkøbe tilstrækkelig mængde CO2-neutral methanol indenfor tidsrammen for lanceringen af den her teknologi”, fortæller Henriette Hallberg Thygesen, der er adm. direktør for Fleet & Strategic Brands hos A.P. Møller – Mærsk.

Læs også: Mærsk hjælper Nordamerika med import af millioner af værnemidler

Hvis de nye bæredygtige skibe skal blive en succes, kræver det altså et stærkt samarbejde med brændstofsproducenter såvel som udviklere af teknologien, hvis produktionen skal nå op i stor nok skala hurtigt nok, mener Mærsk.

Overfor Berlingske beskriver Mærsks chef for den grønne omstilling Morten Bo Christiansen, hvordan Mærsk kun regner med, at byggeriet af skibet bliver marginalt dyrere end normalt. En række praktiske udfordringer omkring håndtering og sikkerhed ved det nye brændstof er Mærsk også tryg ved nok skal blive håndteret i tide. Det er dermed indkøbet af de nødvendige brændstoffer, som er den største udfordring på vejen.

”Den kæmpe udfordring er at få produceret store nok mængder metanol, som vi kan stå på mål for, er CO2-neutralt. Det kaster vi os nu ind i. Jeg kan ikke garantere dig, at det lykkes. Men nu prøver vi,” udtaler Morten Bo Christiansen til Berlingske.

Læs også: Det Blå Danmark skal stadig være klimaneutralt i 2050

Heldigvis oplever Mærsk at flere og flere kunder efterspørger bæredygtige løsninger – og flere er villige til at betale ekstra for at det kan lykkedes med grøn methanol.

”I 2018 gik snakken med kunderne primært på, at nye brændstoffer lød dyrt. I dag kommer flere og flere og siger, »I skal bare løse det her problem, færdig«. Det er simpelthen blevet et strategisk kernepunkt for os. Hvis vi ikke gør noget, står vi om ti år og er irrelevante”, afslutter Morten Bo Christiansen.

Kilde: Berlingske

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online