Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg er gået sammen med en gruppe globale leverandører for at udvikle den næste generation af emballageprodukter, der kan genanvendes og genbruges - også kendt som Upcycling. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com.

”Vi ønsker at udvikle løsninger, der ikke kun gavner vores virksomhed, men løsninger, der også gavner miljøet og de samfund, vi opererer i", siger Jørgen Buhl Rasmussen, der er koncernchef i Carlsberg-gruppen..

06.02.2014

SCM.dk

Udtrykket Upcycling bygger på tanken om, at mennesket, gennem ordentlig design, kan have en positiv nettoeffekt på den sociale og økologiske verden. Den tankegang har Carlsberg og en række globale leverandører valgt at følge, og de går nu sammen for at udvikle emballageprodukter, der kan genanvendes og genbruges. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com. 

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

”Vi ønsker at udvikle løsninger, der ikke kun gavner vores virksomhed, men løsninger, der også gavner miljøet og de ??samfund, vi opererer i. Ved at blive partner med vores leverandører, kan vi opnå langt mere end, hvad hver enkelt virksomhed kan alene”, siger Jørgen Buhl Rasmussen, der er koncernchef i Carlsberg-gruppen.

Carlsberg og de samarbejdende leverandører vil bruge Cradle to Cradle Design Framework®, der er skabt af professor Michael Braungart, til at udvikle en Cradle to Cradle-køreplan og vurdering af deres produkter – en vurdering, der skal undersøge nye produkters potentiale og afsløre, om produkterne indeholder nogle kemikalier eller tilsætningsstoffer, der kan mindske værdien og kvaliteten af materialerne i forhold til muligheden for genbrug.

Læs også: Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

"Carlsberg og dets leverandører tager et vigtigt skridt på vejen mod at skabe nye fordele med emballage. Dette samarbejde er et godt eksempel på virksomheder, der sammen planlægger at skabe løsninger på de globale udfordringer, vi alle står over for i fremtiden. Jeg vil opfordre andre virksomheder til at tage samme ansvar og bestræbe sig på, ligesom Carlsberg, at udvikle innovative emballager og nytænke begrebet affald", siger professor Michael Braungart.

Carlsbergs målsætning er at samarbejde med 15 partnere og have fået mindst tre produkter Cradle-to-Cradle certificeret i 2016.

- JDN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Ægte SWARM

27.10.2025SCM.dk

Automation i produktionen: Virksomheder overser to afgørende faktorer

26.10.2025Q-SYSTEM A/S

Sponseret

Når automation bare giver mening

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle