Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg er gået sammen med en gruppe globale leverandører for at udvikle den næste generation af emballageprodukter, der kan genanvendes og genbruges - også kendt som Upcycling. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com.

”Vi ønsker at udvikle løsninger, der ikke kun gavner vores virksomhed, men løsninger, der også gavner miljøet og de samfund, vi opererer i", siger Jørgen Buhl Rasmussen, der er koncernchef i Carlsberg-gruppen..

06.02.2014

SCM.dk

Udtrykket Upcycling bygger på tanken om, at mennesket, gennem ordentlig design, kan have en positiv nettoeffekt på den sociale og økologiske verden. Den tankegang har Carlsberg og en række globale leverandører valgt at følge, og de går nu sammen for at udvikle emballageprodukter, der kan genanvendes og genbruges. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com. 

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

”Vi ønsker at udvikle løsninger, der ikke kun gavner vores virksomhed, men løsninger, der også gavner miljøet og de ??samfund, vi opererer i. Ved at blive partner med vores leverandører, kan vi opnå langt mere end, hvad hver enkelt virksomhed kan alene”, siger Jørgen Buhl Rasmussen, der er koncernchef i Carlsberg-gruppen.

Carlsberg og de samarbejdende leverandører vil bruge Cradle to Cradle Design Framework®, der er skabt af professor Michael Braungart, til at udvikle en Cradle to Cradle-køreplan og vurdering af deres produkter – en vurdering, der skal undersøge nye produkters potentiale og afsløre, om produkterne indeholder nogle kemikalier eller tilsætningsstoffer, der kan mindske værdien og kvaliteten af materialerne i forhold til muligheden for genbrug.

Læs også: Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

"Carlsberg og dets leverandører tager et vigtigt skridt på vejen mod at skabe nye fordele med emballage. Dette samarbejde er et godt eksempel på virksomheder, der sammen planlægger at skabe løsninger på de globale udfordringer, vi alle står over for i fremtiden. Jeg vil opfordre andre virksomheder til at tage samme ansvar og bestræbe sig på, ligesom Carlsberg, at udvikle innovative emballager og nytænke begrebet affald", siger professor Michael Braungart.

Carlsbergs målsætning er at samarbejde med 15 partnere og have fået mindst tre produkter Cradle-to-Cradle certificeret i 2016.

- JDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025SCM.dk

Danmark gør klar til nye produktionseventyr

11.06.2025SCM.dk

Festool fejrer 100 år med blikket rettet mod fremtiden

10.06.2025SCM.dk

Dana Tank forbedrer både økonomi og arbejdsmiljø med automatisering

10.06.2025Global AGV

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst hos Fasterholt Maskinfabrik

10.06.2025SCM.dk

Dansk Metal ser kun begrænset effekt af amerikanske toldsatser på beskæftigelsen

06.06.2025SCM.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

04.06.2025SCM.dk

Virksomheder kæmper med indberetning af emballage

04.06.2025Global AGV

Sponseret

"Gør-det-selv" med Global AGV - Fuld fleksibilitet med få klik

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle