Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg er gået sammen med en gruppe globale leverandører for at udvikle den næste generation af emballageprodukter, der kan genanvendes og genbruges - også kendt som Upcycling. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com.

”Vi ønsker at udvikle løsninger, der ikke kun gavner vores virksomhed, men løsninger, der også gavner miljøet og de samfund, vi opererer i", siger Jørgen Buhl Rasmussen, der er koncernchef i Carlsberg-gruppen..

06.02.2014

SCM.dk

Udtrykket Upcycling bygger på tanken om, at mennesket, gennem ordentlig design, kan have en positiv nettoeffekt på den sociale og økologiske verden. Den tankegang har Carlsberg og en række globale leverandører valgt at følge, og de går nu sammen for at udvikle emballageprodukter, der kan genanvendes og genbruges. Det skriver hjemmesiden sustainablebrands.com. 

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

”Vi ønsker at udvikle løsninger, der ikke kun gavner vores virksomhed, men løsninger, der også gavner miljøet og de ??samfund, vi opererer i. Ved at blive partner med vores leverandører, kan vi opnå langt mere end, hvad hver enkelt virksomhed kan alene”, siger Jørgen Buhl Rasmussen, der er koncernchef i Carlsberg-gruppen.

Carlsberg og de samarbejdende leverandører vil bruge Cradle to Cradle Design Framework®, der er skabt af professor Michael Braungart, til at udvikle en Cradle to Cradle-køreplan og vurdering af deres produkter – en vurdering, der skal undersøge nye produkters potentiale og afsløre, om produkterne indeholder nogle kemikalier eller tilsætningsstoffer, der kan mindske værdien og kvaliteten af materialerne i forhold til muligheden for genbrug.

Læs også: Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

"Carlsberg og dets leverandører tager et vigtigt skridt på vejen mod at skabe nye fordele med emballage. Dette samarbejde er et godt eksempel på virksomheder, der sammen planlægger at skabe løsninger på de globale udfordringer, vi alle står over for i fremtiden. Jeg vil opfordre andre virksomheder til at tage samme ansvar og bestræbe sig på, ligesom Carlsberg, at udvikle innovative emballager og nytænke begrebet affald", siger professor Michael Braungart.

Carlsbergs målsætning er at samarbejde med 15 partnere og have fået mindst tre produkter Cradle-to-Cradle certificeret i 2016.

- JDN

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

20.03.2024SCM.dk

Solceller på fabrikstag slukket på 8. måned

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

15.03.2024SCM.dk

Så er det slut med Bladt Industries

15.03.2024SCM.dk

Unimec udvider fabrikshaller med 33 procent

12.03.2024SCM.dk

Nyt center skal hjælpe med at afprøve og udvikle bioteknologi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle