Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

Ved Nor-Shipping 2025 præsenterede Clarksons Research de nyeste tal og tendenser for den globale maritime sektor – med fokus på vækst, grøn omstilling og infrastrukturudfordringer. Ifølge Steve Gordon, Global Head of Research hos Clarksons, står shippingbranchen midt i et afgørende teknologisk og miljømæssigt paradigmeskifte.

Foto: 123RF

05.06.2025

SCM.dk

Nor-Shipping fejrer i år sit 60 års jubilæum og Clarksons Research benytter lejligheden til at sætte tal på den voldsomme udvikling i verdenshandlen til søs i perioden

I 2025 forventes verdenshandlen til søs at nå 12,6 milliarder tons gods, båret af en global flåde på 2,5 milliarder dwt – en markant vækst fra 1,8 milliarder tons og 250 mio. dwt i 1965.

Og som bekendt har skibsbygningsindustrien i perioden rykket mod øst. Således sad de europæiske værfter i 1965 på omkring 46 pct. af markedet, mens Japan tegnede sig for ca. 44 pct. USA sneg sig ind med en markedsandel på 2 pct.

I dag er billedet mildest talt et andet. USA er i princippet helt væk med estimeret 0,1 pct. til præsident Trumps store fortrydelse, mens europæiske værfter blot sidder på 4 pct. Kina topper med 53 pct. fulgt af Sydkorea med 27 pct, og 14 pct. til japanske værfter.

Ifølge Clarksons Research ventes skibsbygningsproduktionen at stige med 4 pct. i år og nå 74,1 mio. bruttotons, drevet især af netop Kina, Sydkorea og Japan.

Men samtidig viser tallene, at verdensflåden ældes. Den gennemsnitlige alder er nu 13,2 år (GT-vægtet), og omkring en tredjedel af tonnagen vurderes til D eller E i IMO’s CII-rating, hvilket understreger behovet for flådefornyelse og energieffektivisering.

Grønne brændstoffer og nybygninger

Trods faldende nybygningsaktivitet i årets første fem måneder (et fald på ca. 50 pct. i forhold til 2024), står ordrebeholdningen stadig stærkt med 164,4 mio. CGT og en værdi på 511,6 mia. dollar. Særligt gastankskibe, containerskibe og biltransportskibe dominerer ordrebøgerne – og nu også krydstogtskibe.

“Og på trods af det nuværende markedfokus på geopolitiske usikkerheder og forstyrrelser i verdenshandlen, forbliver skibsfartens grønne omstilling en afgørende underliggende tendens, med fortsat implementering af emissionsregulering, investeringer i grøn teknologi og et stort behov for flådefornyelse som følge af en aldrende skibsflåde,” fremgår det af Steve Gordons oversigt:

  • 52 pct. af den samlede tonnage i ordrebogen er nu forberedt til alternative brændstoffer (29 pct. målt i antal skibe).
  • 1.397 skibe i drift / 1.020 på ordre er LNG-dual fuel-kapable.
  • 63 skibe i drift / 334 på ordre er methanol-kapable.
  • 4 skibe i drift / 45 på ordre er ammonia-kapable.
  • 697 skibe i drift / 503 på ordre er batteri-hybrid.

Clarksons estimerer, at 8 % af verdensflådens kapacitet i dag er sejler på alternative brændstoffer og denne andel ventes at stige til 20 pct. i 2030.

Men trods indsatsen går skibsfartens global udledning af CO2 den forkerte vej og infrastrukturen på land halter også efter. 275 havne tilbyder LNG-bunkring og 297 havne tilbyder landstrøm, men kun 40 havne er klar eller planlægger metanol-bunkring.

Clarksons anslår, at skibsfartens globale CO₂e-udledning steg med ca. 4 pct.  i 2024 – til over 1 milliard ton. Det svarer nu til over 2 pct. af de globale drivhusgasudledninger målt på  WTW-basis - altså hele processen fra produktion til forbrug.

Stigningen skyldes bl.a. længere sejltider, hurtigere fart og omdirigering på grund af krisen omkring Rødehavet samt en stigning i verdenshandlen, som opvejer den stigende andel af skibe der benytter alternative brændstoffer, “eco”-motorer og energibesparende teknologier.

Den grønne omstilling af skibsfarten er således i fuld gang, men de tørre tal viser, at en markant reduktion af CO2-udledningen har meget lange udsigter.

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle