CMA CGM vil ikke anvende Northern Sea Route

Rederiet CMA CGM har meldt ud, at man grundet miljø- og klimamæssige overvejelser ikke vil benytte sig af passagen nord om Rusland, selvom den på grund af den globale opvarmning efterhånden er tilgængelig større dele af året. Og så er LNG fremtidens brændstof.

CMA CGM har valgt, at deres flåde ikke skal anvende den Northern Sea Route, der i dag forbinder Asien med Europa. Foto: CMA CGM.

27.08.2019

SCM.dk

Blandt dem var topchefen for rederiet CMA CGM, Rodolphe Saade, og han valgte i den anledning af at annoncere to store beslutninger for sit selskab.

CMA CGM har således valgt, at koncernens flåde ikke skal anvende Northern Sea Route (NSR), der i dag forbinder Asien med Europa efter at effekterne fra den globale opvarmning har gjort det muligt at navigere i farvandet.

Selvom udnyttelse af ruten giver shippingvirksomheder en stor konkurrencemæssig fordel, så udgør anvendelse af ruten samtidig en stor fare for det unikke økosystem, der er i denne del af verden, lød det fra Saade. Særligt truslen fra ulykker, olieforurening og sammenstød med havdyr er udtalte risici.

Vil anvende flydende naturgas som brændstof
Den anden beslutning, som Rodolphe Saade annoncerede under besøget var, at CMA CGM fremover vil prioritere at anvende flydende naturgas som brændstof til sin flåde.

Ifølge virksomheden er flydende naturgas (LNG) den bedste løsning, der er tilgængelig til at reducere den maritime transports miljømæssige fodaftryk.

Brugen af LNG kan således reducere udledningen af svovl med 99 procent, nitrogen med 85 procent, og CO2 med op til 20 procent.

“Vi har truffet disse beslutninger for at møde behovet fra vores ansatte og kunder, der i stigende grad bekymrer sig om miljøet. Men frem for alt træffer vi beslutningerne for at efterlade en renere planet til vores børn”, sagde Rodolphe Saade og fortsatte:

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

"Vi har truffet modige valg, som går langt udover rene forretningsmæssige beslutninger. Vi tror på, at vi skal træffe ansvarlige, fremadrettede valg. Det er sådan vi vil skabe en mere fair og miljøvenlig handel, og jeg inviterer hele branchen – konkurrenter, partnere og kunder – til at følge os”.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle