Copenhagen Malmö Port varsler opsigelser

Den nuværende krisesituation har resulteret i så markante indtægtstab hos Copenhagen Malmö Port, at de nu bliver nødt til at fyre 40 medarbejdere i Malmø. Der er endnu ikke varslet opsigelser i på den danske side.

CMP påvirkes kraftigt af en for øjeblikket helt lukket krydstogtsvirksomhed og markant nedgang i de fleste øvrige forretningsområder, herunder bilimporten i Malmö, hvor 40 mand derfor skal afskediges. Foto: Dennis Rosenfeldt/CMP.

23.04.2020

SCM.dk

Coronakrisen rammer havnevirksomheden Copenhagen Malmö Port (CMP) hårdt. På trods af en række vedtagne foranstaltninger, såsom spareplan og brugen af de statslige hjælpepakker, er CMP nødsaget til at give besked om opsigelser. 40 medarbejdere i Malmø berøres.

Læs også: International shipping til G20-lande: Hold søvejene åbne 

Med et Asien, som endnu ikke er tilbage på fuld kapacitet, med et Europa, der er lukket, og med et USA der er hårdt ramt af krisen, er konsekvenserne for handel og turisme i regionen enorme.

Lukkede bilfabrikker og et salg af nyproducerede biler, der er styrtdykket, har ligeledes stor indvirkning på Malmø, som er Skandinaviens største bilhavn.

Desuden påvirkes CMP kraftigt af en for øjeblikket helt lukket krydstogtsindustri og markant nedgang i de fleste øvrige forretningsområder, både i Danmark og i Sverige.

Ingen danske opsigelser endnu
”Jeg beklager virkelig, at vi ikke ser nogen anden udvej end at give varsel om opsigelse. Det er en tung besked at give til medarbejderne. Vi har i et stykke tid arbejdet på at finde andre løsninger, herunder en omfattende spareplan, som blev indledt i marts, og de statslige hjælpepakker benyttes i både Danmark og Sverige, men det er desværre ikke tilstrækkeligt. Faldet i antal anløb og håndterede volumener og dermed indtægtstab er for store”, siger CEO for Copenhagen Malmö Port AB, Barbara Scheel Agersnap.

På den danske side er der ikke varslet opsigelser på nuværende tidspunkt. Udviklingen af krisen og en række igangsatte initiativers effekter bliver afgørende for, om der også vil ske fyringer i Danmark senere på året.

”For at CMP skal kunne forblive en sund virksomhed også i fremtiden er tilpasninger til den nye virkelighed nødvendig, selvom det gør frygteligt ondt. Målsætningen er naturligvis at minimere antallet af opsigelser, og samtidig få CMP ud af krisen på bedst mulig vis, så vi står rustet til at møde markedet og efterspørgslen efter coronakrisen", forklarer Barbara Scheel Agersnap.

Læs også: Logistikvirksomhed erklærer force majeure

"CMP er en del af den kritiske infrastruktur, der sikrer, at godstransporterne i vores region fungerer. Det er vores intention og håb, at CMP også i fremtiden vil være den fantastiske havn, som vi er i dag. Det er netop hensynet til CMP, både i den akutte krise men også på den lidt længere bane, der er årsagen til den triste besked i dag”, slutter hun.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle