Coronatravlhed hos danske netbutikker ødelægger ikke kundeoplevelsen

Under COVID-19-pandemien har danskerne flyttet deres forbrug fra de fysiske butikker til de digitale. Men selvom der har været usædvanligt travlt hos mange netbutikker, er udfordringerne ikke blevet løst ved at skære ned på servicen. Tværtimod scorer de travle netbutikker højt, når man ser på kundernes loyalitet.

Det er i højere grad de ældre danskere, som forventer at blive ved med at handle mere på nettet. Arkivfoto..

11.09.2020

SCM.dk

Coronapandemien har været en velsignelse og en forbandelse. For en stor del af den danske økonomi er COVID-19 lig med krisetid. Men for langt størstedelen af e-handelsbranchen har pandemien betydet, at hver dag kunne føles som Black Friday – særligt for virksomheder, der sælger medicin og værnemidler.

Med så stor en stigning i både kunder og ordrer kunne man frygte, at virksomhederne måtte skære i kundeservicen og -oplevelsen for at få det hele til at løbe rundt. Men det har ikke været realiteten. I stedet kan man se, at de travleste virksomheder også scorer de højeste NPS (Net Promoter Score) – et udtryk for kunders loyalitet overfor en virksomhed.

Positiv oplevelse får kunderne til at blive

Netop at holde kundeoplevelsen på et højt niveau, har været i fokus hos Med24, fortæller Nils K. Træholt, administrerende direktør til Foreningen for Dansk Internet Handel.

”Vi har holdt igen med markedsføringen, og vi har ansat ekstra medarbejdere for at kunne følge med og yde den service, som, vi tror på skal sikre væksten på den lange bane.” 

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

Det er ikke helt ligegyldigt, hvordan netbutikkerne scorer i forhold til kundernes loyalitet. Det kan nemlig fortælle noget om, om det digitale eventyr vil fortsætte, når vi er på den anden side af COVID-19-nedlukninger og -restriktioner.

”Det er også derfor, jeg tror, at fremgangen vil vare ved efter corona. Kunderne har simpelthen haft en god oplevelse,” udtaler FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund. 

Dette bakkes op af nye tal fra PwC og Norstat, der fortæller, at mens 34 procent af danskerne har handlet mere på nettet end, vi plejer, så forventer knap en tredjedel af dem også at fortsætte med det.

Ældre forbrugere og danske virksomheder

Det er i højere grad de ældre danskere, som forventer at blive ved med at handle mere på nettet. Blandt de 40-75-årige forventer godt 30 procent at foretage flere køb online end før coronapandemien. Blandt de +75-årige er dette tal hele 63 procent.

Samtidig kan man også se, at forbrugerne i højere grad langer det virtuelle kreditkort over disken på danske webshops end før. Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stærk stigning i indenlandsk e-handel i 2. kvartal, mens danske betalingskort brugt i udenlandske butikker er dykket i samme periode sammenlignet med sidste år.  

“Det bliver spændende at se, om det blot er en enlig svale, eller om mere af forbruget rykker hjem permanent. Det kan godt tænkes at være forbrugernes måde at vise samfundssind på,” siger Niels Ralund. 

Kilde: FDIH, PwC 

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

13.10.2025SCM.dk

Jysk metalbearbejdningskoncern har opkøbt ECM Industries og Trier Industries

13.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Inspiration og gennemsigtighed i badeværelsesuniverset hos Bad & Stil

09.10.2025RELEX Solutions

Sponseret

JYSK optimerer deres globale forsyningskæde og detailplanlægning med RELEX

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

06.10.2025SCM.dk

Tilliden i industrien dykker til nyt lavpunkt

06.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte giver ro i en travl butik

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense