Coronatravlhed hos danske netbutikker ødelægger ikke kundeoplevelsen

Under COVID-19-pandemien har danskerne flyttet deres forbrug fra de fysiske butikker til de digitale. Men selvom der har været usædvanligt travlt hos mange netbutikker, er udfordringerne ikke blevet løst ved at skære ned på servicen. Tværtimod scorer de travle netbutikker højt, når man ser på kundernes loyalitet.

Det er i højere grad de ældre danskere, som forventer at blive ved med at handle mere på nettet. Arkivfoto..

11.09.2020

SCM.dk

Coronapandemien har været en velsignelse og en forbandelse. For en stor del af den danske økonomi er COVID-19 lig med krisetid. Men for langt størstedelen af e-handelsbranchen har pandemien betydet, at hver dag kunne føles som Black Friday – særligt for virksomheder, der sælger medicin og værnemidler.

Med så stor en stigning i både kunder og ordrer kunne man frygte, at virksomhederne måtte skære i kundeservicen og -oplevelsen for at få det hele til at løbe rundt. Men det har ikke været realiteten. I stedet kan man se, at de travleste virksomheder også scorer de højeste NPS (Net Promoter Score) – et udtryk for kunders loyalitet overfor en virksomhed.

Positiv oplevelse får kunderne til at blive

Netop at holde kundeoplevelsen på et højt niveau, har været i fokus hos Med24, fortæller Nils K. Træholt, administrerende direktør til Foreningen for Dansk Internet Handel.

”Vi har holdt igen med markedsføringen, og vi har ansat ekstra medarbejdere for at kunne følge med og yde den service, som, vi tror på skal sikre væksten på den lange bane.” 

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

Det er ikke helt ligegyldigt, hvordan netbutikkerne scorer i forhold til kundernes loyalitet. Det kan nemlig fortælle noget om, om det digitale eventyr vil fortsætte, når vi er på den anden side af COVID-19-nedlukninger og -restriktioner.

”Det er også derfor, jeg tror, at fremgangen vil vare ved efter corona. Kunderne har simpelthen haft en god oplevelse,” udtaler FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund. 

Dette bakkes op af nye tal fra PwC og Norstat, der fortæller, at mens 34 procent af danskerne har handlet mere på nettet end, vi plejer, så forventer knap en tredjedel af dem også at fortsætte med det.

Ældre forbrugere og danske virksomheder

Det er i højere grad de ældre danskere, som forventer at blive ved med at handle mere på nettet. Blandt de 40-75-årige forventer godt 30 procent at foretage flere køb online end før coronapandemien. Blandt de +75-årige er dette tal hele 63 procent.

Samtidig kan man også se, at forbrugerne i højere grad langer det virtuelle kreditkort over disken på danske webshops end før. Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stærk stigning i indenlandsk e-handel i 2. kvartal, mens danske betalingskort brugt i udenlandske butikker er dykket i samme periode sammenlignet med sidste år.  

“Det bliver spændende at se, om det blot er en enlig svale, eller om mere af forbruget rykker hjem permanent. Det kan godt tænkes at være forbrugernes måde at vise samfundssind på,” siger Niels Ralund. 

Kilde: FDIH, PwC 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

22.05.2025SCM.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

22.05.2025SCM.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

20.05.2025SCM.dk

Elbiler og tariffer fører til øget elforbrug om natten

19.05.2025GS1 Denmark

Sponseret

Sådan kan emballagesystemer hjælpe med at strukturere din emballage

19.05.2025SCM.dk

Endnu en hæder til Brødrene Dahls sociale indsats

19.05.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

26.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

28.05.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Auditor - certificeret af PECB

Lær at mestre auditteknikker og få kompetencer til at lede en audit af et ledelsessystem for informationssikkerhed (ISMS) og et auditteam.

Dato

01.06.2025

Sted

Online