Covid-19 vækst leder til Silicon Valley-investering i automatiserede gaffeltrucks

For at kunne følge med stigende efterspørgsel investerer flere og flere logistikvirksomheder i automation. Det får Silicon Valley-investorer til at investere i automationsvirksomheder – navneligt 52 millioner dollars i Seegrid Corp, der producerer robotdrevne gaffeltrucks.

”Vi udvider kundebogen helt vildt, og vores eksisterende kunder køber mere, så det er et godt tidspunkt at være i robotbranchen på,” siger Jim Rock. Arkivfoto. .

22.09.2020

SCM.dk

Covid-19 restriktioner har mange steder betydet økonomisk knaphed og krise. Men for nethandelsvirksomheder i både Europa og USA har det betydet øget forretning, som smitter af på tilknyttede brancher som lager og distribution. Resultatet er en intensivering af den automation, som branchen i forvejen er ved at undergå. Det betyder gang i forretningen for virksomheder som Seegrid Corp., der producerer automatiserede gaffeltrucks og robotdrevne køretøjer, skriver mediet Supply Chain Brain. 

Den Californien-baserede venturefond G2VP LLC , Menlo og en ukendt gruppe af tech- og robotikinvestorer har nu tilsammen investeret 52 millioner dollars i virksomheden, som på baggrund af den øgede efterspørgsmål forventerat fordoble sin omsætning samt tage 100 nye medarbejder ombord i deres nuværende 240-medarbejder store virksomhed. 

Læs også: Corona sætter gang i automationen i detailhandel 

Seegrid Corp. vurderes til 400 millioner dollars. 

“2021 ser ud til at blive et endnu større og bedre år,” siger adm. direktør Jim Rock. ”Vi udvider kundebogen helt vildt, og vores eksisterende kunder køber mere, så det er et godt tidspunkt at være i robotbranchen på”. 

Nye former for jobs

Siden 2010 er antallet af amerikanske jobs i lagerbranchen fordoblet – og de jobs, der blev tabt i april grundet covid-19, er allerede blevet skabt igen. 

Seegrids formål er at skabe robotter og teknologi, der kan arbejde sammen med al den menneskelige arbejdskraft, der er i branchen nu – ikke erstatte den. Medarbejderne skal kunne arbejde effektivt sammen med fysiske robotter og robotsystemer, så virksomheder nemt kan tilpasse deres forsyningskæde til nye købsmønstre som under corona.  

Trillebøren og løbebåndet gjorde ikke folk arbejdsløse – de gjorde virskomheder mere konkurrencedygtige, så de kan ansætte flere mennesker, og det er præcis, hvad der sker med robotter”, siger Peter Bolstroff, adm. vicedirektør for virksomhedsudvikling ved Association for Supply Chain Management. ”Der vil ske et skift i karakteren af arbejde, men jeg køber ikke, at vi samlet set kommer til at miste arbejdspladser – det er udviklingen af en ny type job”.

Kilde: Supply Chain Brain 

- KCP 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle