Dachser vil sikre fortsat vækst med bæredygtigt fokus

Selvom Dachsers samlede nettoomsætning i 2018 er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro, så presser visse udfordringer sig også på. Mindre fald i omsætning på Air & Sea.

Dachsers forretningsområde Road Logistics har igen i 2018 kunnet rapportere om vækst, og områdets samlede nettoomsætning voksede med 6,6 procent til 4,47 mia. euro. Foto: Dachser..

08.04.2019

SCM.dk

Dachsers forretningsområde Road Logistics – som omfatter transport og oplagring af industrivarer (European Logistics) og fødevarer (Food Logistics) – har igen i 2018 rapporteret om dynamisk vækst, og områdets samlede nettoomsætning voksede med 6,6 procent til 4,47 mia. euro.

Forretningsområdet European Logistics (EL) stod for den største vækst i nettoomsætningen på 7,0 procent til 3,55 mia. euro. Antallet af forsendelser og samlet tonnage steg hver især med 3,1 procent.

"Alle fire regionale forretningsenheder bidrog væsentligt til en styrkelse af netværket. Takket være netværkseffekterne i eksportforretningen fortsætter EL-forretningsenhederne med at vokse og med gensidigt at løfte hinandens vækst”, siger Bernhard Simon, som er CEO hos Dachser SE.

Forretningsområdet Food Logistics viser også solide omsætningstal for 2018. Den konsoliderede nettoomsætning voksede med 5,3 procent til 917 mio. euro. Selv om antallet af forsendelser var næsten uændret sammenlignet med året før, voksede tonnagen med 2,0 procent.

"Vi fortsætter med at forfølge vores kvalitetsstrategi, som har vist at kunne betale sig. Dachser Food Logistics har oplevet en positiv udvikling gennem mange år og skaber vækst inden for national transport og kontraktlogistik. Vi har også noteret os opmuntrende vækstrater inden for transport på tværs af grænser”, uddyber Bernhard Simon.

Vil bruge flere kræfter på styring af knappe ressourcer
2018 har dog også vist, at visse udfordringer bliver stadig tydeligere. Det gælder både manglen på professionelle chauffører og logistikoperatører, potentielle kapacitetsflaskehalse, der skyldes markante sæsonudsving og knaphed på lastkapacitet, samt voksende usikkerhed om forbud mod dieselkøretøjer, brexit og fremtiden for internationale handelsforbindelser.

"Allerede i 2018 stod det klart, at logistikbranchen var nødt til at bruge flere kræfter på styring af knappe ressourcer”, forklarer Bernhard Simon og fortsætter:

"Set i det lys er det vigtigt at håndtere væksten hensigtsmæssigt og på en måde, der gør det muligt at opretholde en sund balance mellem kvalitet, processer og omkostninger. Kun bæredygtig vækst vil være til gavn for vores medarbejdere og kunder”, siger han.

Udfordringerne afspejler sig blandt andet på forretningsområdet Air & Sea Logistics, hvor Dachser har oplevet et mindre fald i nettoomsætningen på 0,4 procent. En nedgang på 2,9 procent i antallet af forsendelser blev opvejet af en vækst i tonnagen på 6,6 procent, primært inden for søfragt.

"Nøglen til bæredygtig vækst inden for sø- og luftfragt ligger i evnen til at beherske og håndtere komplekse grænseflader og den dybe integration i vores logistiksystemer. Som vi har set med europæisk landtransport, vil vores investeringer i integration og standardisering også kunne betale sig her”, siger Bernhard Simon.

Læs også: Vækstteam anbefaler regeringen at skabe bedre rammer for logistikvirksomheder

Når ressourcerne er knappe, er investeringer i medarbejdere, kapacitet og innovationer afgørende. I 2018 investerede Dachser 126 mio. euro i logistikfaciliteter, it-systemer og teknisk udstyr. I 2019 har virksomheden øremærket 234 mio. euro til formålet.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding