Danmark dumper i CSR-rapportering

Danske virksomheders CSR-rapportering er helt i bund sammenlignet med en lang række lande, viser en omfattende undersøgelse om CSR-rapportering, som KPMG står bag.

27.03.2012

SCM.dk

Danmark får en lidet flatterende placering i KPMGs ”Survey of Corporate Responsibility Reporting 2011”, der konkluderer, at danske virksomheders CSR-rapportering langt fra er noget at prale af internationalt.

I den omfattende undersøgelse har KPMG blandt andet sammenlignet kvaliteten af CSR-rapporteringen i 34 lande, og delt dem ind i følgende fire kategorier, der beskriver kvaliteten af CSR-rapporteringen; ”Scratching the Surface”, ”Leading the Pack”, ”Starting behind”, ”Getting it right”(Se figur). Danmark er havnet i ”Starting Behind”-kategorien blandt andet sammen med lande som Mexico, Ukraine og Nigeria.

Kendetegnet for de lande, der er placeret i ”Starting Behind-kategorien”, er, at deres virksomheder har en begrænset evne til at kommunikere om CSR-resultater og at kvaliteten af virksomhedernes dataindsamlings-systemer er langt fra det niveau, som de bedste lande i verden præsterer.

Selvom resultatet umiddelbart ikke stemmer overens med den gængse danske selvforståelse på området, er Christian Honoré, der er Partner i den danske del af revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG, ikke overrasket.

”I Danmark har vi ofte italesat os selv som et foregangsland på det her område, men det mener jeg ikke, vi er. Vi har naturligvis en række virksomheder, der gør det rigtig godt, og så har vi en række virksomheder, der er på vej i den rigtige retning, men noget foregangsland er vi bestemt ikke,” konstaterer Christian Honoré.

For ydmyg kommunikation
Han peger på flere årsager til, at Danmark har fået en sløj placering i undersøgelsen.
”Danske virksomheder er meget ydmyge på det her område og er meget bange for at love mere, end de kan holde i CSR-kommunikationen. Derudover bliver CSR-kommunikationen ofte af en blødere, beskrivende karakter. Forstået på den måde, at hvis man skriver i CSR-rapporten, at virksomheden har introduceret en Code of Conduct og trænet medarbejdere i at forstå den, så det er jo ikke ligefrem hårde data, der ligger bag sådan en udmelding,” pointerer Christian Honoré.

I øvrigt mener han, at det kan ses på undersøgelsens konklusion, at tilliden til erhvervslivet er meget høj i Danmark, mens den i lande som England, USA og Frankrig er meget lav.

”Det betyder at kravene til, hvordan virksomhederne rapporterer til sine stakeholdere, er større internationalt, fordi udenlandske virksomheder har et større ”tillids-hul”, de skal lukke, end danske virksomheder er vant til. I Danmark tror vi mere eller mindre på, hvad virksomhederne siger, og det kan ses på CSR-kommunikationen, som derfor får en dårlig bedømmelse i en undersøgelse som denne,” siger Christian Honoré.

Det er lande som Spanien, Tyskland, Sverige og England, der får den bedste bedømmelse i undersøgelsen. Det begrundes blandt andet med, at virksomhederne i de lande har implementeret informationssystemer og processer, der sikrer valide data, at de har haft ekstern revision til at kvalitetssikre data, og at de i høj grad rapporterer efter internationale standarder.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

04.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense