Dansk kaffefirma revolutionerer kaffelogistikken med IoT og bæredygtighed

Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har udviklet unik teknologi, der reducerer antallet af udkørsler til kunder med 70 procent. Eget kafferisteri nedbringer samtidig udledningen af partikler med 99,7 procent

Virksomheden Cafeu har udviklet en for markedet unik teknologi. Teknologien består af en opkobling, som gør, at Cafeu kan kommunikere med kaffemaskinen hos den enkelte virksomhed, og derigennem modtage og bearbejde store datamængder. Foto: Cafeu Danmark

19.02.2025

SCM.dk

Virksomheden Cafeu, der servicerer danske erhvervsvirksomheder med kaffeløsninger, har udviklet en for markedet unik teknologi, der sender dem milevidt foran resten af branchen, hvad angår logistik og bæredygtighed.

Teknologien består af en opkobling, som gør, at Cafeu kan kommunikere med kaffemaskinen hos den enkelte virksomhed, og derigennem modtage og bearbejde store datamængder. Det har ført til 70 procent færre udkørsler for virksomhedens servicemontører og salgsmedarbejdere. For at skabe yderligere miljøbeskyttelse har Cafeu desuden investeret i en af verdens mest miljørigtige kafferistere. Anlægget er produceret i Italien, og det har reduceret virksomhedens udledningen af partikler i atmosfæren med 99,7 procent.

”Den intelligente kommunikation øger convenience hos kunderne, og samtidig reduceres vores samlede miljøaftryk signifikant. Opstår der en fejl på en maskine, logger vores servicefolk på systemet, og i de fleste tilfælde fjernløses det, uden vi skal sende en mand ud. Når vi er nødt til at køre ud, kender vi fejlen på forhånd, hvilket optimerer processen yderligere”, siger Michael Guldager, der er partner hos Cafeu Danmark.

Omstillingen har på fem år øget bruttofortjenesten med 421 procent til 7,3 millioner kroner i seneste regnskab, og antallet af installerede kaffemaskiner er i samme periode mere end firdoblet.

”Før vil fik IoT-løsningen skulle en af vores salgschauffører ud at kigge i skabene for at se, om kunden manglede kaffe. Det klarer systemet i dag automatisk, da maskinen selv fortæller, hvornår der skal leveres ny kaffe. Det giver en yderligere besparelse på både det logistiske og på CO2-udledningen”, siger Michael Guldager.

Ifølge Jan Damsgaard, der er professor på Institut for Digitalisering ved CBS, er der ingen tvivl om, at danske virksomheder kan øge deres konkurrenceevne markant ved at udvikle markedstilpassede IoT-løsninger.

”Ofte sender danske virksomheder ’døde’ varer på markedet. Det gør, at de ikke kan monitorere, hvor længe produkterne eksisterer, og hvordan de klarer sig i forhold til eksempelvis fejl og mangler. Virksomheder, der har IoT-løsninger i deres produkter, står derimod helt anderledes. Med indbyggede sensorer kan de følge produktet, og det gør dem i stand til at yde en bedre service for kunden, hvilket løfter konkurrenceevnen”, siger Jan Damsgaard.

Læs også: Novo Nordisk-byggerier støvsuger Sjælland for lagerlokaler

Cafeu har i to omgange modtaget økonomisk støtte fra Innovationsfonden til udviklingen af IoT-løsningen.

”Udviklingen har været en ret bekostelig affære, og vi kunne ikke have løftet opgaven uden den økonomiske støtte, vi har modtaget. Vi er naturligvis stolte over de resultater, vores løsning har skabt, og vi håber, at vores teknologi kan inspirere andre i branchen. Vi forsøger at gå forrest og vise, hvor meget man kan skåne miljøet og skabe bedre kunderelationer ved at tænke ud af boksen, når det kommer til det teknologiske setup, man opererer med i ens virksomhed”, fortæller Steffan N. Tobiesen, der er direktør og grundlægger af Cafeu.

Kilde: Epicent

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

17.11.2025Global AGV

Sponseret

Automatiser din logistik helt selv

12.11.2025Global AGV

Sponseret

Book et GRATIS automationstjek med Global AGV og se en direkte besparelsen

10.11.2025SCM.dk

RAWBITE samler produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense