Dansk startup lancerer ny digital, smidig og lean forsyningskæde

Forretningsmodellen er skybaseret e-handel, produktion-til-ordre, bæredygtig, risikofri for forhandlere, ekstrem skalerbar og indeholder en helt ny tilgang til markedet. På mindre end seks måneder har den danske møbelproducent Nofu etableret en komplet forsyningskæde med Dansk Supermarked som den første forhandler.

Nofu producerer kvalitetsmøbler til alle rum i boligen, med kort leveringstid fra fremstilling i Vietnam til levering direkte til kunden, uden lagertid undervejs. Foto: Nofu.

18.08.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Jeg forventer, at vi inden for kort tid har 500 forhandlere i Norden, der kan tilbyde designmøbler til overkommelige priser til deres kunder”, fortæller Thomas Schwartz.

Han er medstifter af og Director of Commerce and Business Development hos Nofu. Han er også stort set alle andre funktioner, eftersom en af grundidéerne i Nofus strategi er at ansætte så få medarbejdere som muligt.

Thomas Schwartz (tv) og Bertil Stam er fætre og har sammen skabt Nofu, hvor de gør brug af cloud, outsourcing og digitale værktøjer til at drive en agil forsyningskæde for møbler. Foto: Nofu..

”Forsyningskæden skal være baseret på cloud, automatisering og gode outsourcing-partnere. Vi skal ikke have lager, stort hovedkvarter, it-afdeling, servere, fabrik etc. Vi skal være digitale, aktive, lette, smidige, hurtige og lean”, siger han.

Dansk design til rimelige priser
Nofus møbler er klassisk dansk design begået af den danske designer og medstifter Bertil Stam. De er alle produceret i PEFC-certificeret asketræ med få varianter i farver. Møblerne bliver præsenteret ved nogle få udvalgte demo-modeller i butikkerne suppleret med en stand med grafiske præsentationer af møbler og muligheder.

Kunden danner sig et indtryk, foretager sit valg og samler en boks op i stil med de kendte gift-boxes, der sælger oplevelser. Kunden afleverer boksen ved kassen, foretager valg af farver og leveringsmåde på en computer og betaler. Det udløser så en direkte ordre til fabrikken i Vietnam, der producerer stolen, sofaen eller spisebordet.

Produktionstiden er en uge, og transporttiden er seks uger. Kunden modtager altså stolen seks til otte uger senere, og det sker som en direkte levering til kundens adresse med det fragtselskab, som tilbyder den bedste pris og service i kundens område.

<p>Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba</p>

Thomas Schwartz

Den digitale forsyningskæde
”Både vores retail-koncept og den underliggende forsyningskæde-platform er nytænkning. Retail-konceptet gør det let og billigt for butikkerne at tilbyde designmøbler. De har ikke brug for at investere i lager, udstillingskvadratmetre eller personale, og vi tager os af alle returhåndteringer. Det er derfor stort set risikofrit for butikkerne”, fortæller Thomas Schwartz.

Den bagvedliggende forsyningskæde er baseret på cloud-løsninger. Hovedbyggestenene er Visma Business ERP, Magento server og Syncorder. Syncorder er en skybaseret ordrehåndteringsløsning, der håndterer og integrerer ordreflowet fra butik til produktion og levering. Syncorder sørger for smidig og sikker integration af hele informationsflowet fra start til slut. Det sker på en automatiseret og synkroniseret måde, som sikrer hastighed, datakvalitet og skalerbarhed.

"Levering til slutkunden sker med et af de mere end 400 fragtselskaber, der er på software-platformen Consignor. Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba”, tilføjer han.

Thomas Schwartz har en ledelsesuddannelse fra Forsvaret, har været professionel soldat, var en ledende kraft i dannelsen af det it-selskab, som i dag hedder Atea og har de sidste mange år fungeret som entreprenør samt leder for it og forretningsudvikling i forskellige opstartsvirksomheder inden for it, medicin og forbrugerelektronik.

”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen med Syncorder-systemet som kerne”, fortæller Thomas Schwartz..

Fokus på kernen
”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen. Syncorder er en stærk og driftssikker løsning til at understøtte det transaktionstunge ordreflow, så både kunder, leverandører og vi kan koncentrere os om hver vores kerneopgave”, fortæller han.

Nofu har opstillet to printere hos møbelproducenten i Vietnam. Den ene printer modtager ordrer fra Syncorder og printer dem ud, så fabrikken kan producere. Den anden printer producerer en pakkelabel, som bliver sat på varen, når den efter maksimalt otte dage er færdigproduceret. Varerne bliver samlet i containere, der lige nu afgår én gang om ugen med skib fra Vietnam til København.

”Vi forventer at få to afgange med containere om ugen i løbet af kort tid”, slutter Thomas Schwartz, og oplyser, at Nofu også vil sælge direkte til slutkunder via e-handel, og at han forventer at indgå aftaler med flere forhandlere i Norden og Europa i løbet af 2017.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online