Dansk startup lancerer ny digital, smidig og lean forsyningskæde

Forretningsmodellen er skybaseret e-handel, produktion-til-ordre, bæredygtig, risikofri for forhandlere, ekstrem skalerbar og indeholder en helt ny tilgang til markedet. På mindre end seks måneder har den danske møbelproducent Nofu etableret en komplet forsyningskæde med Dansk Supermarked som den første forhandler.

Nofu producerer kvalitetsmøbler til alle rum i boligen, med kort leveringstid fra fremstilling i Vietnam til levering direkte til kunden, uden lagertid undervejs. Foto: Nofu.

18.08.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Jeg forventer, at vi inden for kort tid har 500 forhandlere i Norden, der kan tilbyde designmøbler til overkommelige priser til deres kunder”, fortæller Thomas Schwartz.

Han er medstifter af og Director of Commerce and Business Development hos Nofu. Han er også stort set alle andre funktioner, eftersom en af grundidéerne i Nofus strategi er at ansætte så få medarbejdere som muligt.

Thomas Schwartz (tv) og Bertil Stam er fætre og har sammen skabt Nofu, hvor de gør brug af cloud, outsourcing og digitale værktøjer til at drive en agil forsyningskæde for møbler. Foto: Nofu..

”Forsyningskæden skal være baseret på cloud, automatisering og gode outsourcing-partnere. Vi skal ikke have lager, stort hovedkvarter, it-afdeling, servere, fabrik etc. Vi skal være digitale, aktive, lette, smidige, hurtige og lean”, siger han.

Dansk design til rimelige priser
Nofus møbler er klassisk dansk design begået af den danske designer og medstifter Bertil Stam. De er alle produceret i PEFC-certificeret asketræ med få varianter i farver. Møblerne bliver præsenteret ved nogle få udvalgte demo-modeller i butikkerne suppleret med en stand med grafiske præsentationer af møbler og muligheder.

Kunden danner sig et indtryk, foretager sit valg og samler en boks op i stil med de kendte gift-boxes, der sælger oplevelser. Kunden afleverer boksen ved kassen, foretager valg af farver og leveringsmåde på en computer og betaler. Det udløser så en direkte ordre til fabrikken i Vietnam, der producerer stolen, sofaen eller spisebordet.

Produktionstiden er en uge, og transporttiden er seks uger. Kunden modtager altså stolen seks til otte uger senere, og det sker som en direkte levering til kundens adresse med det fragtselskab, som tilbyder den bedste pris og service i kundens område.

<p>Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba</p>

Thomas Schwartz

Den digitale forsyningskæde
”Både vores retail-koncept og den underliggende forsyningskæde-platform er nytænkning. Retail-konceptet gør det let og billigt for butikkerne at tilbyde designmøbler. De har ikke brug for at investere i lager, udstillingskvadratmetre eller personale, og vi tager os af alle returhåndteringer. Det er derfor stort set risikofrit for butikkerne”, fortæller Thomas Schwartz.

Den bagvedliggende forsyningskæde er baseret på cloud-løsninger. Hovedbyggestenene er Visma Business ERP, Magento server og Syncorder. Syncorder er en skybaseret ordrehåndteringsløsning, der håndterer og integrerer ordreflowet fra butik til produktion og levering. Syncorder sørger for smidig og sikker integration af hele informationsflowet fra start til slut. Det sker på en automatiseret og synkroniseret måde, som sikrer hastighed, datakvalitet og skalerbarhed.

"Levering til slutkunden sker med et af de mere end 400 fragtselskaber, der er på software-platformen Consignor. Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba”, tilføjer han.

Thomas Schwartz har en ledelsesuddannelse fra Forsvaret, har været professionel soldat, var en ledende kraft i dannelsen af det it-selskab, som i dag hedder Atea og har de sidste mange år fungeret som entreprenør samt leder for it og forretningsudvikling i forskellige opstartsvirksomheder inden for it, medicin og forbrugerelektronik.

”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen med Syncorder-systemet som kerne”, fortæller Thomas Schwartz..

Fokus på kernen
”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen. Syncorder er en stærk og driftssikker løsning til at understøtte det transaktionstunge ordreflow, så både kunder, leverandører og vi kan koncentrere os om hver vores kerneopgave”, fortæller han.

Nofu har opstillet to printere hos møbelproducenten i Vietnam. Den ene printer modtager ordrer fra Syncorder og printer dem ud, så fabrikken kan producere. Den anden printer producerer en pakkelabel, som bliver sat på varen, når den efter maksimalt otte dage er færdigproduceret. Varerne bliver samlet i containere, der lige nu afgår én gang om ugen med skib fra Vietnam til København.

”Vi forventer at få to afgange med containere om ugen i løbet af kort tid”, slutter Thomas Schwartz, og oplyser, at Nofu også vil sælge direkte til slutkunder via e-handel, og at han forventer at indgå aftaler med flere forhandlere i Norden og Europa i løbet af 2017.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn