Danske logistikvirksomheder kæmper stadig med innovationen

Danske logistikvirksomheder er udfordret af den digitale udvikling og ændrede kundeforventninger. Det kræver innovation, men det er en udfordring for danske smv'er på logistikområdet, som typisk laver løbende forbedringer og generelt er forsigtige med mere radikale innovationer. Det viser en undersøgelse fra forsker fra VIA University College, som også advarer om, at den strategi er farlig.

Innovation omkring forsyningskæderne er en udfordring for mange danske smv'er i logistikbranchen. Forstå dit eget DNA eller din kerne og hvordan, du afstemmer DNA’et med alle processer i dit forretningssystem, lyder en af anbefalingerne fra forsker Agnieszka Zulewska.

22.02.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danske logistikvirksomheder, små som store, kan ikke konkurrere med asiatiske eller østeuropæiske konkurrenter på pris, så der skal andre konkurrenceparametre på bordet, hvis de skal klare sig.

”Jeg konstaterer i interviewrunden, at mange logistikvirksomheder kan blive bedre til at lytte dybt og grundigt til deres kunders behov”, siger Agnieszka Zulewska. Foto: Privat.

”Vores undersøgelse viser, at særligt de små og mellemstore danske logistikvirksomheder (SMV’er) generelt er svage i deres ”value proposition” eller værditilbud – altså den værdi de tilbyder kunderne”, siger Agnieszka Zulewska, der er forsker ved VIA University College og underviser på bachelor-uddannelsen Value Chain Management og uddyber:

”Deres værditilbud – med enkelte undtagelser - er mere eller mindre det samme som konkurrenternes, og de satser på den menneskelige relation som såkaldt unique sales point mere end teknologi, processer eller niche-specialisering. SMV’erne erkender generelt, at innovation er vigtigt; men de fleste tøver med at eksekvere på den erkendelse. Det er en risikabel strategi, fordi virksomhederne risikerer at blive overhalet af konkurrenter eller nye aktører – som for eksempel Amazon, der ser ud til at være på vej ind på det danske marked”.

Hun registrerer, at SMV’er inden for logistik er tilbageholdende med at være ”first movers”, at de generelt anser innovation for at være for dyrt, og at de anser logistik, transport og spedition for at være en konservativ branche, hvor nye innovationer ikke truer med at vende op og ned på markedet ”lige om hjørnet”.

Hun noterer sig også, at SMV’erne opfatter innovation som ny teknologi, hvor hun påpeger, at innovation skal opfattes langt bredere og også udmærket kan handle om interne og eksterne processer, serviceydelser, tilgang til kunder etc.

Hun registrerer ligeledes, at nogle SMV’er arbejder med løbende forbedringer, såkaldt inkremental innovation, som er innovation i små skridt i den operationelle dagligdag.

De store logistik- og transportvirksomheder ser ud til at være mere i førersædet, når det handler om at få fuld effekt af innovation. De gør brug af både løbende forbedringer og investerer også i større teknologispring som for eksempel fuldt automatiseret lager.

Mange respondenter i undersøgelsen peger for eksempel på, at kunderne efterspørger CSR-elementer i logistikydelserne fra SMV’erne, men at kunderne ikke er villige til at betale for CSR-dimensionen.

SMV’erne anser det derfor for at være urealistisk at bygge CSR ind i deres værditilbud, og de arbejder derfor ikke aktivt med at forbedre den CSR-værdi, de kan tilbyde kunderne.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen Innovation in the Transport Sector er baseret på kvalitative interviews med 15 små og mellemstore samt fem store danske logistikvirksomheder i perioden august 2017 til januar 2019. Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med Danske Speditører og har modtaget økonomisk støtte fra FDE Fonden.

Reagerer når ønsker bliver til krav
”Helt generelt viser vores undersøgelse, at SMV’erne ikke reagerer på ønsker hos kunderne. De reagerer først, når kunderne decideret kræver nye tiltag. Billedet er lidt anderledes for de store aktører i undersøgelsen. De store aktører er mere seriøse med innovationstiltag, fordi de oplever, at kunderne er blevet mindre loyale, og de derfor er tvunget til at se selvkritisk på deres værditilbud”, fortæller Agnieszka Zulewska.

Hun nævner et eksempel på, hvordan store logistikvirksomheder arbejder med innovation af den måde, de arbejder med kundetilfredshed:

”Flere store aktører opsamler såkaldt ”instant” kunderespons om tilfredshed med logistikvirksomhedens ydelser. De spørger ind til og registrerer kundens respons i mere eller mindre realtid, og det giver dem mulighed for at reagere og justere hurtigere. Det er måske noget, SMV’erne kan tage ved lære af”, siger hun.

Hun fremhæver også, at de store aktører arbejder seriøst med big data og business intelligence for at udvikle deres forretning. Hun registrerer, at undersøgelsen viser, at SMV’erne har en afventende tilgang til nye muligheder som for eksempel big data og dataanalyser, og at de ikke forventer at lancere tiltag, før de oplever et tydeligt krav fra deres kunder.

Bliv klogere den 21. marts

Agnieszka Zulewska præsenterer resultaterne af undersøgelsen på ”Logistik 2019 - Fremtiden til debat”, der er arrangeret af Danske Speditører og bliver afholdt den 21. marts på messen Transport 2019 i MCH Messecenter Herning. Læs mere på www.logistikkonference.dk

Lyt til dine kunder – dybt og inderligt
Agnieszka Zulewska har i undersøgelsen gjort brug af Stephen Coveys berømte syv gode vaner fra bogen ”The 7 habits of highly effective people”; og hun arbejder med, hvordan de syv gode vaner kan skabe værdi for logistikvirksomheder.

Den femte vane hedder ”Seek first to understand, then to be understood”, hvilket oversat til denne kontekst kunne lyde: ”Først skal du forstå – dybt og grundigt - kundens behov, dernæst skal du arbejde på at blive forstået”.

”Jeg konstaterer i interviewrunden, at mange logistikvirksomheder kan blive bedre til at lytte dybt og grundigt til deres kunders behov og anerkende, at kundebehov er en fantastisk platform for proaktivt at udvikle forretningen. Der er en tendens til, at logistikvirksomheder tager udgangspunkt i deres eget verdensbillede og egne produkter samt serviceydelser, når de kommunikerer med kunder”, forklarer Agnieszka Zulewska.

Brug for flere ambitioner
”Som forsker og underviser inden for feltet value chain management mener jeg, at principperne i lean er væsentlige. Et af grundprincipperne i lean er at være stræbsom – at alt altid kan blive bedre, og at målstregen hele tiden flytter sig. Den tilgang mener jeg, mange SMV’er kan blive bedre til”, siger hun og lister et eksempel på en metodisk tilgang, hun mener kan være nyttig for logistikvirksomheder at gøre brug i innovationsarbejdet:

  1. Gransk dit værditilbud til kunderne og markedet – er kniven tilstrækkelig skarp?
  2. Eksekver relevante forbedringer i alle nøgleprocesser i virksomheden.
  3. Udvikl ledernes og medarbejdernes opmærksomhed og kompetencer inden for problemløsning og løbende forbedringer (continuous improvement).

Seks anbefalinger
Agnieszka Zulewska formulerer seks anbefalinger til, hvordan logistikvirksomheder etablerer bæredygtige, robuste og vækstorienterede forretninger. Anbefalingerne er baseret på en kombination af undersøgelsen og generel viden samt forskning inden for value chain management.

  1. Skab mere transparens i hele værdikæden fra leverandører over logistikvirksomhed til kunder.
  2. Brug blandt andet transparensen til en skarpere forståelse af egne cost-drivers, hvad driver omkostningerne og hvor ligger jeres udfordringer?
  3. Brug dernæst transparensen til en skarpere forståelse af kundernes ønsker og behov.
  4. Design personaliserede eller kundetilpassede løsninger og ikke mindst ”mindset” hos jer selv, kunden skal mærke, at I er helt oppe på tæerne for at yde høj service, hver gang og hele tiden. Målet er 110 procents kundetilfredshed.
  5. Find din niche hvor du virkelig kan gøre en forskel, hvor du adskiller dig fra flertallet af logistikudbydere.
  6. Forstå dit eget DNA eller din kerne og hvordan, du afstemmer DNA’et med alle processer i dit forretningssystem. Gå tilbage til trin 1 og start forfra. Du bliver aldrig færdig, du kan altid slibe dine knive endnu mere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

08.07.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Nize Equipment ser frem til at maksimere potentialet af deres nye lagersystem

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup