Danske virksomheder skal overleve på service

Danske virksomheder skal optimere servicen, hvis de vil klare sig i den globale konkurrence fremover. Servicetilbud, der supplerer de fysiske produkter, er nemlig svære at kopiere for de udenlandske konkurrenter, og det giver danske virksomheder en værdifuld fordel.

Alfa Laval er et godt eksempel på en virksomhed, der har set et potentiale i at satse på nye serviceløsninger. Foto Alfa Laval.

24.06.2014

SCM.dk

Christer Karlsson, der er professor og Academic Director på CBS Competitiveness Platform, en Business-in-Society-platform på CBS..

Danske virksomheder kæmper med næb og klør for at overleve på et globalt marked, hvor lande med lave lønninger og produkter, der efterhånden lever op til de danske virksomheders produktkvalitet, har skabt problemer for de danske virksomheders konkurrenceevne.

At producere de samme produkter til en lavere pris, så de hen ad vejen bliver i stand til at konkurrere, det slag har de danske virksomheder for længst tabt.

Læs også: Fleksible robotter gavner dansk konkurrenceevne

Der skal en holdningsændring til mener Christer Karlsson, der er professor og Academic Director på CBS Competitiveness Platform, en Business-in-Society-platform på CBS. Han mener, at de danske virksomheder kan forbedre deres konkurrenceevne ved, at udvikle nye serviceløsninger.

”Avancerede serviceløsninger er et vigtigt strategisk svar på de konkurrencemæssige udfordringer, som de danske virksomheder står overfor. Det skyldes især, at integrerede serviceløsninger, som inkluderer både fysiske produkter og services, vil være særdeles svære at kopiere blandt konkurrenterne, fordi den enkelte virksomheds specifikke kompetencer og ekspertise er centrale forudsætninger for at kunne levere avancerede serviceløsninger, ” siger Christer Karlsson til cbs.dk.

Tag serviceskridtet fuldt ud
Den svenskejet virksomhed Alfa Laval, der producerer pumper, ventiler, varmevekslere og separatorer, har arbejdet meget med virksomhedens serviceydelser. Det betyder konkret, at virksomhed tilbyder mere end blot reservedele og reparationer. Faktisk tilbyder de at overtage hele produktfunktionen, så kunden slipper for at skulle koncentrere sig om forebyggende vedligehold og service af maskinen. Det skaber nærmest en virksomhed i virksomheden – eller ’performance-partner’, som Alfa Laval kalder det på deres hjemmeside.

Også Rolls-Royce har taget serviceskridtet fuldt ud. Rolls-Royce tilbyder ikke længere kun flymotorer og årlige serviceeftersyn til flyselskaberne i deres produktportefølje. De satser ligeledes på opdrift og fremdrift til flyselskabernes fly.

Trin-for-trin-guide

Projektet har udgivet en booklet med titlen:

”Driving Competitiveness through Servitization”.

En trin-for-trin-guide for virksomheder, som gerne vil arbejde med udvikling af serviceprodukter til deres virksomhed. Bookleten er gratis at downloade.

Mange fordele i at udvikle serviceprodukter
Christer Karlsson mener, at Rolls-Royce og Alfa Laval er gode eksempler på virksomheder, der har set potentialet i serviceløsninger. Han understreger, at virksomhederne opererer ud fra en teori om, at service i konkurrencemæssig forstand kun er en gevinst, hvis servicetilbuddene er afhængige af præcis de kompetencer og den ekspertise, som er unikke for den deres virksomhed.

Og det er afgørende, mener han, for så er servicen umulig at kopiere for andre virksomheder, og det er det, som giver konkurrencefordele og øget profit.

Læs også: Swisslog styrker konkurrenceevnen med ProMark!

”For danske virksomheder drejer det sig om at udnytte netop de konkurrencemæssige fordele, Sammenlignet med de fleste lavtlønslande har Danmark et relativt højt vidensniveau og en relativt videnstung og kompetent arbejdsstyrke, og hvis vi skal konkurrere, skal det nødvendigvis være på disse parametre,” forklarer Christer Karlsson til Cbs.dk.

De danske virksomheder skal derfor være meget mere opmærksomme på potentialet i services, og de skal være klar på, at der er konkurrencemæssige fordele i at udvikle serviceprodukter, som supplement til virksomhedens fysiske produkter.

-LRI

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online