Danskerne foretrækker at hente deres pakker i butikkerne

De danske forbrugere vælger i stigende grad at hente deres netkøb i kiosker og pakkeshops i stedet for at få dem bragt hjem. Men den tendens vender snart, lyder det fra leverandørerne.

Danskerne foretrækker nemme leverings-løsninger, lige pt. er særligt pakkeshops populære afhentningssteder..

08.11.2018

SCM.dk

Butikker rundt omkring i landet bugner med danskernes netkøb. De danske forbrugere vælger nemlig oftere og oftere at få leveret deres pakker i pakkeshops, kiosker og lign. fremfor derhjemme. Det viser en ny undersøgelse fra e-handelsanalysevirksomheden FDIH.

Læs også: Digitale services og hurtig levering styrker Ikeas vækst

Danskernes foretrukne leveringform i 2018 er pakkeshops. Kilde: FDIH analyse..

Det er første gang at danskernes foretrukne leveringsadresse ikke er hjemmet, fortæller adm. direktør i FDIH Niels Ralund:

”De sidste år har vi set tendensen. Levering i pakkeshops bliver mere populært og levering til hjemmeadressen falder tilsvarende. I år krydser de to så, og postbuddet er slået af levering i pakkeshops”, siger han.

Udvikling vender igen
Selvom de fleste forbrugere går ned i kiosken for at hente deres pakker, er det ikke ensbetydende med, at de foretrækker det, forklarer Niels Ralund

”Det vigtigste for kunderne er, at det er nemt, og hjemmelevering er – når det fungerer – nemt. Men hvis man oplever, at det ikke fungerer, og man alligevel skal ned og hente pakken i en kiosk, så vælger man den løsning i første omgang – også selvom de fleste foretrækker, at pakken bliver leveret lige til døren”, siger han.

Forbrugerne vægter en nem leverings-løsning højest, hvorefter det er prisen der er afgørende. Kilde: FDIH analyse..

Leverandørende arbejder lige nu på flere løsninger, der skal gøre pakkeleveringen nemmere for danskerne, og det vil få udviklingen til at vende igen, mener Niels Ralund.

”I takt med at leverandørerne skruer op for fleksibiliteten og tilbyder bedre løsninger, så tror jeg, at flere kunder vil vælge levering til hjemmet igen. Vi ser eksempelvis, at flere netbutikker i samarbejde med blandt andre DAO365 og Burd begynder at tilbyde samme-dags-levering og levering i bestemte tidsintervaller, så kunderne er sikre på, at de faktisk får pakken, når de er hjemme”, lyder meldingen fra den adm. direktør.

Læs også: Starship robotter skal gøre pakkelevering sikker og fleksibel for kunderne

Der vil stadig være behov for pakkeshops i fremtiden, men i takt med at logistikvirksomhederne bliver mere stabile, vil folk være mere bekvemmelige med hjemmelevering igen, forklarer Niels Ralund.

- SN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby