Danskerne foretrækker at hente deres pakker i butikkerne

De danske forbrugere vælger i stigende grad at hente deres netkøb i kiosker og pakkeshops i stedet for at få dem bragt hjem. Men den tendens vender snart, lyder det fra leverandørerne.

Danskerne foretrækker nemme leverings-løsninger, lige pt. er særligt pakkeshops populære afhentningssteder..

08.11.2018

SCM.dk

Butikker rundt omkring i landet bugner med danskernes netkøb. De danske forbrugere vælger nemlig oftere og oftere at få leveret deres pakker i pakkeshops, kiosker og lign. fremfor derhjemme. Det viser en ny undersøgelse fra e-handelsanalysevirksomheden FDIH.

Læs også: Digitale services og hurtig levering styrker Ikeas vækst

Danskernes foretrukne leveringform i 2018 er pakkeshops. Kilde: FDIH analyse..

Det er første gang at danskernes foretrukne leveringsadresse ikke er hjemmet, fortæller adm. direktør i FDIH Niels Ralund:

”De sidste år har vi set tendensen. Levering i pakkeshops bliver mere populært og levering til hjemmeadressen falder tilsvarende. I år krydser de to så, og postbuddet er slået af levering i pakkeshops”, siger han.

Udvikling vender igen
Selvom de fleste forbrugere går ned i kiosken for at hente deres pakker, er det ikke ensbetydende med, at de foretrækker det, forklarer Niels Ralund

”Det vigtigste for kunderne er, at det er nemt, og hjemmelevering er – når det fungerer – nemt. Men hvis man oplever, at det ikke fungerer, og man alligevel skal ned og hente pakken i en kiosk, så vælger man den løsning i første omgang – også selvom de fleste foretrækker, at pakken bliver leveret lige til døren”, siger han.

Forbrugerne vægter en nem leverings-løsning højest, hvorefter det er prisen der er afgørende. Kilde: FDIH analyse..

Leverandørende arbejder lige nu på flere løsninger, der skal gøre pakkeleveringen nemmere for danskerne, og det vil få udviklingen til at vende igen, mener Niels Ralund.

”I takt med at leverandørerne skruer op for fleksibiliteten og tilbyder bedre løsninger, så tror jeg, at flere kunder vil vælge levering til hjemmet igen. Vi ser eksempelvis, at flere netbutikker i samarbejde med blandt andre DAO365 og Burd begynder at tilbyde samme-dags-levering og levering i bestemte tidsintervaller, så kunderne er sikre på, at de faktisk får pakken, når de er hjemme”, lyder meldingen fra den adm. direktør.

Læs også: Starship robotter skal gøre pakkelevering sikker og fleksibel for kunderne

Der vil stadig være behov for pakkeshops i fremtiden, men i takt med at logistikvirksomhederne bliver mere stabile, vil folk være mere bekvemmelige med hjemmelevering igen, forklarer Niels Ralund.

- SN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

17.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Element Logic afholder webinar om OmniMod - den manglende brik i lagerautomation

17.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatiseret palletransport med Swarm Automation Go – Toyotas nemme, risikofrie AGV-løsning.

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

14.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle