De første selvkørende lastbiler rammer Europas motorveje

Scania begynder deres første testkørsler af selvkørende lastbiler på offentlige motorveje efter at have fået tilladelsen af de svenske myndigheder. Teststrækningen er omkring 300 kilometer lang, og bliver overvåget af en chauffør, der sidder med i det autonome køretøj.

De første europæiske testkørsler af selvkørende lastbiler finder sted i Sverige. Foto: Scania..

05.03.2021

SCM.dk

Scania Transportlaboratorium AB transporterer store mængder gods mellem Scanias produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig. På en af de svenske strækninger vil virksomhedens flåde nu få selskab af selvkørende lastbiler, som har fået tilladelse til at testkøre på offentlige motorveje af den svenske Transportstyrelsen.

Testkørslerne må foregå mellem Jönköping og Södertäjle syd for Stockholm, hvilket er en strækning på godt 300 kilometer.

Selvom lastbilerne er selvkørende, er de dog endnu ikke førerløse. Teknologien ligger på et niveau fire ud af fem på SAE-skalaen. Det betyder, at lastbilerne reelt er selvkørende, men at kørslen af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden overvåges af en chauffør ombord på køretøjet.

Læs også: Selvkørende elbiler skal levere dagligvarer i USA

I starten vil de selvkørende lastbiler primært blive brugt Hub2Hub-transport – altså kørsel på motorveje mellem store distributionscentre. Det vurderer Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt hos Scania.

”Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet for denne type transport inden for de næste fem år. Det vil dog tage længere tid, før autonome køretøjer finder vej til at løse transportopgaver på landeveje med modkørende trafik samt i bytrafik”, konkluderer Hans Nordin i en pressemeddelelse.

Testkørslerne vil være de første af sin slags i Europa, men i både USA og Kina er testkørsler allerede i gang. I forbindelse med testkørslerne vil en af Scanias testingeniører også være til stede under kørslen for at overvåge og verificere de data, der overføres til lastbilens styresystem fra de mange sensorer, der muliggør den autonome kørsel.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle