De første selvkørende lastbiler rammer Europas motorveje

Scania begynder deres første testkørsler af selvkørende lastbiler på offentlige motorveje efter at have fået tilladelsen af de svenske myndigheder. Teststrækningen er omkring 300 kilometer lang, og bliver overvåget af en chauffør, der sidder med i det autonome køretøj.

De første europæiske testkørsler af selvkørende lastbiler finder sted i Sverige. Foto: Scania..

05.03.2021

SCM.dk

Scania Transportlaboratorium AB transporterer store mængder gods mellem Scanias produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig. På en af de svenske strækninger vil virksomhedens flåde nu få selskab af selvkørende lastbiler, som har fået tilladelse til at testkøre på offentlige motorveje af den svenske Transportstyrelsen.

Testkørslerne må foregå mellem Jönköping og Södertäjle syd for Stockholm, hvilket er en strækning på godt 300 kilometer.

Selvom lastbilerne er selvkørende, er de dog endnu ikke førerløse. Teknologien ligger på et niveau fire ud af fem på SAE-skalaen. Det betyder, at lastbilerne reelt er selvkørende, men at kørslen af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden overvåges af en chauffør ombord på køretøjet.

Læs også: Selvkørende elbiler skal levere dagligvarer i USA

I starten vil de selvkørende lastbiler primært blive brugt Hub2Hub-transport – altså kørsel på motorveje mellem store distributionscentre. Det vurderer Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt hos Scania.

”Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet for denne type transport inden for de næste fem år. Det vil dog tage længere tid, før autonome køretøjer finder vej til at løse transportopgaver på landeveje med modkørende trafik samt i bytrafik”, konkluderer Hans Nordin i en pressemeddelelse.

Testkørslerne vil være de første af sin slags i Europa, men i både USA og Kina er testkørsler allerede i gang. I forbindelse med testkørslerne vil en af Scanias testingeniører også være til stede under kørslen for at overvåge og verificere de data, der overføres til lastbilens styresystem fra de mange sensorer, der muliggør den autonome kørsel.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle