Demand planning: Stærk løsning giver overskud til at håndtere uro og ustabile varer

Orkla Danmarks Demand Planning-team gør brug af løsningen sophub, der hjælper med at sikre et korrekt forecast. Det frigør ressourcer til at fokusere på det mere uforudsigelige som for eksempel kampagner, forstyrrelser som covid-19 og forsyningsflaskehalse samt nye produkter. Det styrker hele værdikæden med højere produktionseffektivitet, lavere lagerbindinger, højere kundetilfredshed og bedre salgstal.

Foto: Orka Danmark

”Vores salgsmønster er i store træk meget stabilt. Vi producerer for eksempel rødkål på glas, som lever et relativt stabilt liv. Efterspørgslen stiger lidt op til jul, men vi har god historik, der fortæller os ret præcist, hvor meget vi skal producere og levere hvornår”, fortæller Martin Hvalsøe Kjer, der er Head of Demand Planning hos fødevareproducenten Orkla Danmark.

Forecastet – altså et bud på det mest korrekte billede af, hvad Orkla Danmark kan forvente at sælge den næste periode – for denne stabile del af salget bliver udarbejdet af planlægningsværktøjet sophub og her er forecast-præcisionen 80-81 procent.

5 eksempler på hvordan du håndterer ustabilitet

”Det er en stor gevinst for os, at vi med værktøjet har automatiseret broderparten af vores forecast. Det betyder, at vi kan bruge vores ressourcer på de mere bøvlede produkter og krisesituationer”, fortæller han og lister et par eksempler:

  • Salgsafdelingen aftaler salg af 30.000 enheder i kolli af en given vare til en dagligvarebutik. Supply chain afdelingen går i gang med at producere og pakke de 30.000 enheder i kolli. En kørende salgskonsulent aftaler i mellemtiden en udstilling på butiksgulvet. Udstillingen består af et vist antal kvart-paller. Den oplysning når først frem til supply chain på et sent tidspunkt, så det skaber stor forstyrrelse i pakke- og leveringsflowet, at supply chain lige pludselig skal pakke og levere nogle af de 30.000 enheder på en anden måde. Den slags koster penge i form af lavere effektivitet.
  • En kampagne på et produkt bliver lanceret i tilbudsaviserne. Kampagner er vanskelige at forudsige; men det danske marked indeholder så mange kampagner, at Orkla Danmark faktisk har god historik for 80 procent af kampagnerne. Men de sidste 20 procent er nye varer, og de kræver tæt opmærksomhed i form af meget dialog med salgsafdeling og kunder.
  • Under covid-19, hvor der foregik mange radikale forstyrrelser af fødevarebranchen, ændrede Orkla Danmark sales & operations planning-mødefrekvensen fra hver måned til hver uge for at være tættere på udviklingen og øge reaktionstiden.
  • Da Ukraine-krigen brød ud oplevede Orkla Danmark problemer med at skaffe sennepsfrø. Orkla Danmark nedsatte derfor en task force, der søgte alternative leverandører og prioriterede i varer, der indeholder sennepsfrø.
  • På et tidspunkt oplevede Orkla Danmark kapacitetsudfordringer på deres chips & snack-varegrupper. En task force blev derfor nedsat til at prioritere i varegrupperne, så kapaciteten blev udnyttet bedst muligt ud fra hensyn til kunder og forretningsmål.

”Det er en stor gevinst for os, at vi med værktøjet har automatiseret broderparten af vores forecast. Det betyder, at vi kan bruge vores ressourcer på de mere bøvlede produkter og krisesituationer”, fortæller Martin Hvalsøe Kjer, Orkla Danmark. Foto: Orka Danmark

Præcision og balance 

”Vores leveringskvalitet er helt afgørende for vores kundetilfredshed og forretning. Det ved vi alle på tværs af salg, supply chain, finans og så videre. Og derfor oplever vi også i Demand Planning-teamet, at opbakningen til sales & operations planning-processen (S&OP) stiger og stiger”, fortæller Martin Hvalsøe Kjer.

Orkla Danmarks kunder er dagligvarekæder og food service-grossister, og hvis de har tomme hylder, har de ingen indtægter. Orkla Danmarks evne til at levere varen er derfor helt afgørende for kunder og derved også for Orkla Danmark.

”Et godt planlægningsværktøj er fundamentalt for vores demand planning. Vi har med sophub-løsningen forbedret vores forecast-præcision med 10 procentpoint, og det giver os et meget bedre datagrundlag for at træffe skarpere forretningsbeslutninger”, fortæller han og tilføjer:

”Vores rolle i demand planning er overordnet set at balancere salg/marketings interesser om at øge salg og kundetilfredshed med supply chain afdelingens interesser om at opretholde høj kvalitet og kapacitetsudnyttelse med så lave omkostninger og lagerbindinger som muligt. Der er mange modsatrettede interesser på spil både internt i salg/marketing og supply chain samt mellem de to dele af vores værdikæde”.

Han understreger, at den rette balanceakt mellem de mange modsatrettede interesser har meget stor betydning for den samlede forretningsskabelse.

God S&OP og tidlige informationer skaber god forretning

”Jeg kan ikke sætte konkrete tal på sammenhængen mellem 

  • forecast-præcision,
  • en god S&OP-proces med gode faktabaserede forretningsbeslutninger og
  • top- samt bundlinjen.

Men min erfaring fra både controller-funktioner og demand planning-funktioner er, at den er meget tæt og meget afgørende. Balancering af værdikæden er en central løftestang til gode forretningsresultater”.

Som afslutning fremhæver han værdien af de tidlige advarsler eller ’early warnings’, som sophub-løsningen giver ham og hans medarbejdere:

”De tidlige advarsler giver os en information om, at her foregår der noget, der stikker ud fra normen. Det giver os mulighed for proaktivt at foretage korrigerende handlinger og gå i dialog med salg, en produktchef, en kunde eller indkøb/en leverandør, så vi undgår problemer for vores kunder”, fortæller han supplerer:

”I demand planning lever vi nemlig af at modtage de rette informationer i rette tid, så vi kan nå at optimere vareflowet. Jo mere vi kan automatisere det informationsflow, jo bedre mulighed får vi for at dyrke dialogen med salg og supply chain, så vi kan bidrage til at balancere værdikæden”.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: De bedste værktøjer til din supply chain planlægning

Usikkerheden hersker i både globale og lokale forsyningskæder. Det skærper kravene til, at virksomheder bliver endnu skarpere på planlægningen i forsyningskæden. SCM.dk dykker ned i de bedste værktøjer, strategier og teknologier, der gør det muligt at håndtere toldkaos og markedsudsving, optimere lagerstyring samt styrke samarbejdet på tværs af værdikæden.

Mere fra...

09.06.2025sophub aps

Sponseret

Demand planning: Stærk løsning giver overskud til at håndtere uro og ustabile varer