Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

Eldrevne lastbiler og varevogne bliver konstant billigere og bedre, og efterhånden fuldt konkurrencedygtige med dieselversionerne. Og så er de helt nødvendige for at nå målene i Parisaftalen.

Der er brug for flere elektriske lastbiler, mener T&E. Og business casen er ved at blive rigtig god..

27.08.2018

SCM.dk

Batteripriserne falder hurtigere end nogensinde, den elektriske drivlinje er meget mere effektiv end dieseludgaven og i øvrigt skal de fleste af dem ikke køre så langt ad gangen, at der er behov for den helt store rækkevidde. Derudover kan der være adskillige rabatter at hente på diverse betalingsveje.

Læs også: UPS på vej med 50 ellastbiler

På den baggrund er den europæiske NGO Transport & Environment (T&E) ikke i tvivl om, at de eldrevne lastbiler og varevogne inden længe vil være at finde i stort tal på kontinentets lande- og motorveje samt i byerne, hvor den manglende CO2-udledning vil hjælpe på luftkvaliteten, noget som organisationen selv peger på er yderst nødvendigt, så turister eksempelvis ikke bliver ’tvunget til at ryge’.

Det er cleaner trucks officer Stef Cornelis og dataanalytiker Thomas Earl fra T&E, der argumenterer for den eldrevne fremtid i en klumme på Euractiv, og her peger de to på den udvikling, der er fundet sted i lastbilindustrien det seneste års tid, som en indikator for, hvor markedet vil bevæge sig hen i de kommende år(tier).

Aktører som DaimlerVolvo og MAN har alle annonceret produktion og salg af elektriske lastbiler, ligesom dedikerede ellastbilfabrikanter som Tesla og Nikola Motors er ved at gøre deres planer til virkelighed.

Og T&E’s egen analyse viser da også, at der er finansiel fornuft bag de elektriske strategier. Selv de tungeste lastbiler på op til 40 ton er ifølge analysen teknisk og økonomisk rentable at få til at køre på strøm.

Intet udslip fra hver tredje nye lastbil i 2030
Det skyldes primært årsagerne nævnt indledningsvist, som ifølge de to skribenter er ensbetydende med, at elektriske vare- og lastbiler, selv med en høj anskaffelsespris, er aldeles konkurrencedygtige med dieselversionerne.

Hertil bemærker Cornelis og Earl, at en hævning af dieselskatterne til et mere bæredygtigt niveau, og en reduktion af de ”alt for gavmilde rabatter” til vognmænd vil tegne et endnu bedre billede for elvognene.

Udover de økonomiske aspekter, så understreger de to forfattere også det presserende behov for flere emissionsfri køretøjer med henblik på at opfylde temperaturmålet i Parisaftalen – en global stigning på maks. 2 og helst kun 1,5 grader i 2100 sammenlignet med det før-industrielle niveau – som EU og alle medlemslandene har forpligtet sig til.

Selvom lastbiler kun udgør fem procent af trafikken i Europa, så tegner de sig for 22 procent af det samlede udslip fra vejtransporten, hvilket gør en elektrificering af vejgodsbilerne helt nødvendig. En undersøgelse fra det hollandske miljøministerium viser, at hver tredje nye lastbil skal være fuldt elektrisk eller på anden måde emissionsfri i 2030, hvis målet skal været realistisk.

Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

For at opnå det, peger Cornelis og Earl på, at der skal gøre en bred indsats, eksempelvis ved at etablere ambitiøse og ufravigelige krav til salg af elektriske lastbiler med udgangspunkt i det forslag til CO2-standarder, som Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i slutningen af marts.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

07.04.2025SCM.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

04.04.2025SCM.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online