Det grønne budskab skal ud til fragtkunderne

For Head of freight hos ForSea Ferries, Peter Kesting, handler jobbet først og fremmest om at få nogle flere lastbiler ombord på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Med CO2-besparende batterifærger i drift skal den grønne dagsorden også i spil.

”Nu har vi ombygget to af vores færger, og de to andre skal helt sikkert også konverteres på et tidspunkt, og det hænger sammen for os finansielt. Det signal vil vi gerne sende til omverdenen”, siger Peter Kesting. Foto: ForSea Ferries..

07.10.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Færgerne mellem Helsingør og Helsingborg har efterhånden sejlet i pendulfart fra den danske til den svenske side i adskillige årtier, og selvom Øresundsbroen skærpede konkurrencen efter sin åbning i 2000, så er der stadig fint med trafik over sundets nordlige ende.

Læs også: ForSea hædres med pris for batteridrevne færger

Efter en lang periode med både Scandlines og HH Ferries som aktører på ruten, er driften nu samlet hos selskabet ForSea Ferries, og her sidder Head of freight Peter Kesting med ansvaret godstransporten. Hans rolle er først og fremmest ”at få flest mulige lastbiler til at krydse hos os”, som han siger.

Det har traditionelt set handlet om at skabe de bedst mulige betingelser sammenlignet med primært broen, og i mindre grad også Østersøruterne fra Tyskland og de jyske ruter over Kattegat. Her er den kortere afstand nordpå, og den deraf følgende sparede transporttid, et helt centralt element, der sidste år var med til at få 452.000 lastbiler til at tage sejlturen med ForSea.

Det samme tal lød i 2015 på 370.000, så der er fin vækst, og det vil man selvsagt gerne holde fast i. Derfor er man også begyndt at se på andre parametre, som kan lokke kunderne til. Over de senere år har man således bygget to af sine fire færger om til ren batteridrift, og det skal bruges aktivt.

”Med de elektriske færger i drift har vi reduceret vores CO2-udledning med 65 procent og er dermed blevet meget grønnere. Det budskab vil vi gerne have på agendaen over for vores fragtkunder. Deres fokus er traditionelt pris-pris-pris, men det grønne er også på vej ind, selvom det er mindre håndgribeligt – de føler ikke ’det grønne pres’ endnu”, forklarer Peter Kesting.

Bliver ikke valgt til – endnu
Han erkender da også, at det er ”et langt sejt træk at få de grønne aspekter højere op på dagsordenen”, når det gælder transportvalg. Samtidig fornemmer man dog også, at det er et område, der får større og større opmærksomhed, og at timingen derfor er god, når det kommer til at præsentere et miljøvenligt alternativ.

Om Peter Kesting:

Uddannelse:
Speditør fra Niels Brock, lederuddannelse i Dansk Retursystem, akademiuddannelse i SCM fra CBS.

Erhvervskarriere:
ForSea siden 2015. Tidligere logistikchef i Dansk Retursystem og filialchef i Bring Logistics. Aktiv inden for spedition siden midtfirserne.

Fritid:
Familie og motionscykling, bl.a. 43 km til og fra arbejde.

”Det afgørende er, at vi kan vise en positiv prisforskel; det vil gøre en forskel. Nu har vi ombygget to af vores færger, og de to andre skal helt sikkert også konverteres på et tidspunkt, og det hænger sammen for os finansielt. Det signal vil vi gerne sende til omverdenen”, siger Peter Kesting.

Generelt peger han på, at der er langt mellem de negative reaktioner på ForSeas batteristrategi, også når det gælder privatbilerne og de gående passagerer, for hvem ’de bløde gevinster’ ved omlægningen, først og fremmest i form af langt mindre støj ombord, er meget værdsatte.

Hele pakken skal nu trækkes endnu mere ind i markedsføringen og arbejdet med at trække fragtkunder fra ikke bare Danmark, men hele Europa, fra den faste forbindelse mellem København og Malmö, og som nævnt også mulighederne fra Jylland og Tyskland, til den flydende lidt længere nordpå.

Læs også: ForSea: Markant miljøgevinst med elfærger på Helsingør-Helsingborg

Og som Peter Kesting påpeger: ”Vi fornemmer ikke, at vi bliver valgt til på denne her baggrund – endnu i hvert fald – men vi har et attraktivt tilbud, og det vil vi hele tiden forsøge at forbedre”, siger han og tilføjer, at man også vil gøre, hvad man kan for at tiltrække elektriske lastbiler, når de på et tidspunkt begynder at dukke op for alvor.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

06.05.2024SCM.dk

Danske virksomheder skal være skarpe på nye EU-krav

06.05.2024SCM.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024GS1 Denmark

Sponseret

Værktøj til at beregne emballage er nu tilgængeligt på engelsk

01.05.2024Dematic

Sponseret

Dematic Strengthens Presence in Middle East with New Saudi Arabia Office Opening

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

01.05.2024Langebæk A/S

Sponseret

Langebæk udvider i Sverige: Nyt kontor i centrum af Stockholm

01.05.2024LEDVANCE A/S

Sponseret

LEDVANCE lyser FENIE ENERGÍAS hovedkvarter op med avanceret LED kontorbelysnings-løsning

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle