DFDS køber tyrkisk shippingselskab

DFDS har netop offentliggjort en købsaftale, der sender U.N. Ro-Ro, der er Tyrkiets største operatør af ro-ro-fragtskibe, over på danske hænder for en pris på godt syv mia. kr.

U.N. Ro-Ro har 12 skibe, som sejler på fem ruter i Middelhavet fra Tyrkiet til Italien og Frankrig. Foto: DFDS.

12.04.2018

SCM.dk

Den danske logistik- og shippingvirksomhed DFDS har i dag, d. 12. april, annonceret at man har skrevet under på en aftale om at overtage 98,8 procent af aktierne i det tyrkiske shippingselskab U.N. Ro-Ro fra to kapitalfonde til en pris på 950 mio. euro (knap 7,1 mia. kr.).

Læs også: DFDS restrukturerer i Italien

U.N. Ro-Ro driver fem ruter i det østlige Middelhav, der forbinder Italien og Frankrig med Tyrkiet. Selskabet har 500 ansatte, 12 skibe og havneterminaler i italienske Trieste og Pendik ved Istanbul. DFDS får derved styrket sin position i regionen, hvor man i dag kun har en enkelt rute mellem Frankrig og Tunesien.

Med de fem ruter, hvoraf en også har stop i Patras i Grækenland, er U.N. Ro-Ro ”en stærk tilføjelse til DFDS’ store shippingnetværk i Østersøen, Nordsøen og den engelske kanal”, som DFDS skriver i en pressemeddelelse. I samarbejde med jernbaneoperatører tilbyder U.N. Ro-Ro også godstogstransport fra havnene i Trieste og Toulon i Sydfrankrig.

U.N. Ro-Ros rutenet i Middelhavet. Illustration: DFDS.

Mange ligheder
”Siden U.N. Ro-Ro blev grundlagt i 1994 er søfragten fortsat med at tage markedsandele fra vejtransporten, hvor trængsel, grænsekontroller og toldformaliteter forhindrer flowet. I dag foregår 55 procent af al godstransport på havet og den andel fortsætter med at vokse, til gavn for ikke mindst U.N. Ro-Ro, som er en stor aktør på markedet”, siger DFDS’ topchef Niels Smedegaard.

Han peger videre på, at U.N. Ro-Ros nuværende opgaveportefølje – drift af ro-ro-skibe og havneterminaler, der håndterer store mængder containere – minder meget om DFDS’ arbejde i Nordsøen. Derudover transporterer man mange af de samme typer varer; maskineri, bilkomponenter, køretøjer, elektronik, fødevarer, tøj og meget andet.

Læs også: Suez og Panama omdannes til distributionshubs

”U.N. Ro-Ro er et særdeles profitabelt selskab og vi er sikre på, at vi ved at slå os sammen kan skabe nye, spændende muligheder, så vi kan udvide vores services til nye kunder og kombinere de to salgsorganisationer”, siger Niels Smedegaard.

Handlen skal godkendes af myndighederne inden endelig effektuering.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle