DFDS sælger Oslo-rute og fokuserer på logistik

DFDS har indgået en aftale om at sælge færgeruten Oslo-Frederikshavn-København (OFC) til Gotlandsbolaget. Aftalen forventes gennemført i oktober 2024. Salget sker for at styrke fokus på varetransport.

”Det er med tungt hjerte, at vi har fundet et nyt hjem til Oslo-ruten, da den har været en del af DFDS siden vores grundlæggelse i 1866 og tillige en folkekær institution i Danmark og Norge. DFDS er imidlertid i dag en europæisk transport- og logistik-virksomhed, og ruten fortjener en ny ejer, der kan fortsætte med at investere i og udvikle den store maritime oplevelse, ruten tilbyder passagerer”, siger Torben Carlsen, CEO i DFDS. Foto: DFDS

12.06.2024

SCM.dk

OFC servicerer årligt mere end 700.000 passagerer mellem Norge og Danmark. Ruten besejles af to cruise-færger og beskæftiger lige over 800 sø- og landbaserede medarbejdere. Rutens omsætning i 2023 var 0,9 milliarder kroner svarende til 3 procent af DFDS-koncernens samlede omsætning. 

”Det er med tungt hjerte, at vi har fundet et nyt hjem til Oslo-ruten, da den har været en del af DFDS siden vores grundlæggelse i 1866 og tillige en folkekær institution i Danmark og Norge. DFDS er imidlertid i dag en europæisk transport- og logistik-virksomhed, og ruten fortjener en ny ejer, der kan fortsætte med at investere i og udvikle den store maritime oplevelse, ruten tilbyder passagerer”, siger Torben Carlsen, CEO i DFDS. 

Frasalget afspejler DFDS’ strategiske fokus på at tilbyde transport- og logistik-løsninger gennem kombinationer af færge, vej og jernbane. Transport af passagerer på færger sammen med fragt er en kerneaktivitet for DFDS på Østersøen, mellem Holland og Storbritannien, på Den Engelske Kanal og på Gibraltarstrædet. 

OFC-ruten er altovervejende en passagerrute som følge af rutens begrænsede fragtkapacitet og størrelsen af markedet for fragtfærge-services mellem rutens havne. Derudover er OFC-rutens primære kundesegment fritids- eller minikrydstogts-passagerer, hvilket adskiller den fra det fokus på transport af passagerer sammen med fragt, som kendetegner DFDS’ øvrige rutenetværk. 

Læs også: Rusland og Kina vil danne arktisk containerrute

Salget af OFC omfatter de to færger, der er indsat på ruten (bygget i henholdsvis 1989 og 1994), terminal- og havneaftaler samt lige over 800 medarbejdere beskæftiget i rutedriften og støttefunktioner. DFDS vil efter indgåelse af aftalen levere visse ydelser til køber i en aftalt og begrænset periode. 

Salgsprisen for OFC-ruten er omkring 400 millioner kroner Transaktionen forventes ikke at ville medføre nogen væsentlig indvirkning på resultatopgørelsen i 2024. 

Kilde: DFDS

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle