DHL i offensiven for bedre kundeservice

En kundeservice i verdensklasse i Danmark, lyder det ambitiøse mål fra logistikgiganten DHL.

"Medarbejderne har i dag fået mandat til at træffe beslutninger, der kan løse en eventuel problemstilling hurtigt og til kundens fordel", siger kundeservicedirektør i DHL Jan Juel Michelsen. Foto: DHL. .

27.03.2013

SCM.dk

De seneste års krise i dansk erhvervsliv har fået danske virksomheder til at fokusere langt højere på den gode kundeservice.

Det gælder også hos DHL, der har sat sig et mål om at levere kundeservice i verdensklasse i Danmark. Og ifølge tal fra firmaet er den danske afdeling på halvandet år rykket op blandt de bedste i den verdensomspændende logistikgigant.

“Vi har lyttet til markedet og vores kunder, og tendensen er klar: Kunderne forventer, at vi er meget mere involveret i deres forretning. De stiller krav til, at vi som leverandører løser ethvert fragtproblem hurtigt og præcist”, siger Jan Juel Michelsen, direktør for DHL Express’ danske kundeserviceafdeling.

Omfattende ændringer
For at kunne yde en bedre kundeservice har DHL været nødt til at lave nogle omfattende ændringer i hele organisationen, for eksempel var kundeservice tidligere placeret to forskellige steder i landet, men er i dag samlet i Vallensbæk.

Samtidig er der opstillet en lang række målepunkter, så DHL kan benchmarke sig selv hver eneste dag og dele resultaterne med medarbejderne.

“Vi vil være de bedste i branchen på 15 forskellige målepunkter. Dem måler vi dagligt for løbende at justere vores måde at yde kundeservice på. Og rater en kunde os seks eller derunder på en skala fra et til ti, kontakter vi kunden direkte for specifikt at finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedre”, fortæller Jan Juel Michelsen og tilføjer:

”Erfaringerne deler vi straks blandt alle medarbejdere ved vores morgenmøder, og dermed kan vi lynhurtig kommunikere en ny best-practice ud”.

DHL måler internationalt på en række punkter, hvor de lokale afdelinger kan opnå henholdsvis en grøn, gul og rød farve. Den danske kundeserviceafdeling har ikke haft nogle røde målepunkter siden juni 2011, oplyser DHL i en pressemeddelelse.

- JKK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle