DHL og StreetScooter annoncerer samarbejde om nyt elektrisk leveringskøretøj

En elektrisk varevogn med brintteknologi, en tilladt vægt på op til 4,25 ton og rækkevidde på op til 500 km er på vej fra DHL og StreetScooter. Det glæder Tysklands minister for transport og digital infrastruktur, der vil sikre gode priser på de grønne løsninger.

29.05.2019

SCM.dk

På Berlins Green Tech-festival annoncerede logistikgiganten DHL Express og den elektriske køretøjsproducent StreetScooter et samarbejde om et nyt elektrisk leveringskøretøj.

Læs også: DHL starter dronelevering i Kina

Det nye køretøj, der har fået navnet H2 Panel Van, vil være det første elektriske køretøj med en tilladt vægt på op til 4,25 ton, som samtidig har tilføjet en ekstra brændselsceller med brint, der gør det muligt at nå en rækkevidde på op til 500 km. I første omgang har DHL Express bestilt 100 af disse køretøjer, der forventes at blive leveret fra 2020 til 2021.

“Åbenhed over for nye teknologier er en nøgle i vores overordnede strategi, og det er derfor, at vi også støtter brugen af dette batteridrevne elektriske køretøj med tilføjet ekstra kapacitet gennem brændselsceller”, siger Andreas Scheuer, Tysklands minister for transport og digital infrastruktur, og fortsætter:

”Hvis vi vil promovere alternative systemer for klimavenlig levering, er vi nødt til at sikre os, at disse nye køretøjer er prissat konkurrencedygtigt og i stand til at nå en god rækkevidde”, siger han.

Skal gøre DHL til mest klimavenlige leverandør
Den nye lastbil passer, ifølge CEO i DHL Express Germany, Markus Reckling, ind i virksomhedens større miljømæssige mål.

”Med H2 Panel Van bliver DHL Express den første udbyder, der bruger et stort antal af elektriske køretøjer med brændselsceller til last-mile-logistik”, siger Markus Reckling og fortsætter:

”Det understreger vores forhåbning om ikke kun at være den hurtigste og mest pålidelige leverandør på markedet, men også den mest klimavenlige. H2 Panel Van er endnu et eksempel på, hvordan Deutsche Post DHL Group arbejder frem mod sit mål om nuludledning i 2050”, siger han.

Teknologien anvendt i H2 Panel Van er baseret på StreetScooters WORK CL leveringskøretøj, der allerede bliver brugt af DHL Parcel og har en kapacitet på over 10 kubikmeter.

Læs også: DHL udvider sin amerikanske bilpark med nye CO2-venlige køretøjer

Med en maksimal nyttelast på over 800 kg opnår H2 Panel Van'en en maksimal tilladt vægt på 4,25 ton. I Tyskland betyder en fritagelse for kommercielle letvægts- og batteridrevne elektriske køretøjer, at chauffører med et Klasse B-kørekort kan køre den nye H2 Panel Van.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle